En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Les administracions i el director del festival Temporada Alta durant la presentació de la 30a edició. / Foto: Aleix Freixas (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El festival Temporada Alta torna als escenaris gironins amb millor forma que mai en la seva trentena edició.

De cara a aquesta tardor hi haurà 106 espectacles programats dins del festival de forma presencial, en un intent de retorn a la normalitat.

El director del certamen teatral, Salvador Sunyer, ha detallat que la fita més important és la recuperació del gruix d'espectacles internacionals.

L'any passat la pandèmia va obligar a suspendre bona part de les gires de grans companyies i per això les produccions internacionals van ser escasses. De cara a la tardor d'aquest 2021 hi haurà 15 espectacles de 14 països diferents.

Una de les més destacades és 'Gardenia. 10 anys després', d'Alain Platel. Es tracta de la nova proposta del coreògraf que ja va visitar el festival ara fa deu anys. El muntatge es centrava en persones transsexuals de més de seixanta anys que explicaven les seves vivències. Ara, el director ha recuperat els mateixos protagonistes de la producció del 2010 per fer una revisió de l'espectacle una dècada després.

Una altra de les propostes internacionals més esperades és 'Entre chien i loup' de la francobrasilera Christiane Jatahy. En aquest muntatge, la directora mostrarà la seva versió del film 'Dogville' de Lars Von Trier per parlar de la societat que ens envolta. Jatahy és una directora fidel al Temporada Alta que en els últims anys ha visitat en repetides ocasions amb els seus muntatges característics per combinar el teatre amb imatges projectades.

Un altre nom habitual del Temporada Alta és Guy Cassiers, qui va dirigir Lluís Homar en 'La néta del senyor Lihn'. Aquesta tardor hi portarà dos muntatges 'Antíogone a Molenbeek' i 'Tiresias'. Es tracta de dues produccions que ja havien de fer-se l'any passat però la pandèmia va obligar a traslladar-ho al món digital. Aquest any, el públic podrà veure de forma presencial les dues versions de clàssics segons Cassiers. En la primera, es mostra una Antígona al barri de Brussel·les de Molenbeek, conegut per ser l'origen d'alguns dels islamistes radicalitzats.

Dins de la programació internacional també en destaca l'estrena del nou espectacle d'Angelica Liddell. A 'Terebrante', l'artista madrilenya agafa de referència al cantaor Manuel de los Santos 'Agujetas' per tractar alguns dels temes més recorrents, com ara el dolor. Romeo Castellucci mostrarà al públic gironí 'Bros', on hi participaran una vintena de voluntaris del territori. En aquest muntatge, Castellucci vol incidir en el paper de la policia i la facilitat de manipular les masses.

En la 30a edició del Temporada Alta, el director ha destacat que també hi haurà un 60% de muntatges de l'escena catalana, com ara 'FAM' de les Impuxibles o 'Els àngels no tenen fills' de Clàudia Cedó. Salvador Sunyer ha recordat que el Temporada Alta serveix per donar el tret de sortida a l'escena catalana i per això hi haurà noms com Joel Joan que presentarà 'El gran comediant' o també l'estrena d'Ofèlia', d'Àlex Rigola.

Totes aquestes propostes arribaran entre el 8 d'octubre i el 13 de desembre a la demarcació de Girona en una edició del Temporada Alta que tindrà 26 coproduccions. Es tracta de l'any que més coproduccions té el festival. Segons Sunyer, això respon a la voluntat de "donar a conèixer" els artistes que hi ha a Catalunya i posar-los en contacte amb creadors internacionals.

De cara al 30è aniversari del festival, Sunyer ha descartat que hi hagi cap esdeveniment especial perquè han preferit "posar tots els diners sobre l'escenari" amb una programació potent. Aquesta aposta arriba en un any que serà "difícil" pel festival, ja que compta amb uns 300.000 euros menys de pressupost per la davallada que hi haurà en taquilles per les restriccions d'aforament. Enguany el festival comptarà amb un pressupost de 2,88 milions d'euros

Sunyer ha ironitzat que sempre havia pensat que "un dels punts forts" del certamen dramaturg era la poca dependència que tenia de subvencions públiques perquè amb els diners de les entrades i el mecenatge privat assolien el pressupost desitjat. Ara, però, el fet de no poder omplir els teatres la fortalesa ha passat a ser un "punt feble" pel director.

Aquest any, el festival posarà a la venda el 70% de les localitats que hi ha en cada teatre, complint amb les restriccions vigents. El director ha afirmat que si en algun moment s'autoritzés a omplir els teatres en tota la seva capacitat, posaran a la venda les entrades restants.