En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio emissió en directe:

El Ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy. / Foto: Lucía Llargués (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts i en primera volta l'avantprojecte de llei de "consum sostenible" que ha presentat el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030.

Segons ha detallat l'executiu espanyol, la llei preveu la prohibició de qualsevol tipus de publicitat sobre productes energètics compostos exclusivament per derivats fòssils, sense components renovables.

La limitació s'aplicarà als anuncis emesos per empreses del sector del carbó o del petroli, excloent-ne el gas. L'objectiu és reduir la presència de serveis o productes que contribueixen a les emissions de gasos d'efecte hivernacle i a la contaminació de l'aire.

També es prohibirà la publicitat dels vols curts quan existeixi una alternativa menys contaminant i que no suposi un augment de més de dues hores i mitja de trajecte. Aquesta mesura s'aplicarà només als trajectes amb origen i destinació dins del territori peninsular. Finalment, la prohibició afectarà la publicitat de vehicles impulsats exclusivament per combustibles fòssils, considerats els més contaminants.

Pel que fa a la "publicitat de la por", el Ministeri de Consum vol evitar les campanyes que dibuixen "escenaris extrems o improbables" com robatoris violents o catàstrofes per generar una sensació d'urgència o vulnerabilitat en els consumidors. Així, es proposarà que aquest tipus d'anuncis vagin acompanyats d'informació estadística o quantitativa que permeti fer una valoració objectiva del risc.

D'altra banda, el govern també vol acabar amb pràctiques com el denominat "green washing" o "ecopostureig" a través de l'ús indiscriminat de conceptes com "respectuós amb el medi ambient", "ecològic", "verd" o "biodegradable". Així mateix, es prohibirà el registre de noms comercials que indueixin a error sobre el seu comportament ambiental, i es podrà anul·lar una marca ja registrada si el seu disseny gràfic pot confondre els consumidors.

Pel que fa a l'obsolescència programada, la llei contempla ampliar dotze mesos el termini de garantia si es tria reparar el producte en lloc de substituir-lo. A més, es preveu que el fabricant, comercialitzador o importador (si el fabricant és fora de la UE) assumeixi part del cost de la reparació: un 20% durant els dos primers anys després del venciment de la garantia, un 10% el tercer any i un 5% el quart. També es crearà una plataforma digital d'accés gratuït per localitzar serveis de reparació.

Sobre la revenda d'entrades, la nova llei prohibirà increments de preu superiors a l'IPC des del moment de compra inicial. Aquesta limitació s'afegeix a la ja existent, que sanciona l'ús de bots per a la compra massiva d'entrades.

Finalment, també es vol combatre el fenomen de la reduflació (reducció de contingut d'un producte o envàs sense reducció de preu) demanant als productors que informin de manera clara si es disminueix el contingut d'un envàs o el nombre d'unitats en un paquet. L'avantprojecte entra ara en fase d'audiència i informació pública abans de tornar al Consell de Ministres i ser remès al Congrés per a la seva aprovació definitiva.