El Govern i els sindicats educatius han reprès aquest dimarts les converses per fer seguiment de l’acord signat el maig i abordar les reivindicacions del professorat de cara a l’inici del nou curs escolar.
El Departament d’Educació assegura que ja ha complert el 96% de les mesures previstes a inici de curs, mentre que l’executiu reclama als representants sindicals que les negociacions se situïn dins del que considera objectius assumibles.
La portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha advertit que "demanar qüestions no possibles dificulta la negociació" i ha defensat que, si les converses "s’emmarquen en on som i on volem anar, hi ha camí per avançar". Paneque considera que la fase de negociació i diagnosi amb els sindicats ja està feta i ha reivindicat les millores que, segons l’executiu, ja s’estan aplicant aquest curs.
"Hi haurà qui pensi que es podria fer més, però, amb els recursos que tenim, és el màxim que hem pogut integrar", ha assenyalat la portaveu. En aquest sentit, ha defensat que el curs començarà amb més recursos i mesures relacionades amb les condicions laborals del professorat, les infraestructures, la reducció de ràtios i la millora de la inclusió educativa.
Després de la reunió mantinguda aquest dimarts amb CCOO, UGT i Professors de Secundària (Aspepc), el Departament d’Educació ha assegurat que el 96% dels acords signats el maig ja s’han complert o es troben en procés de desplegament. Segons el departament, més de la meitat de les mesures estan «tancades» o presenten un grau avançat de compliment.
Educació defensa que l’acord constitueix un full de ruta amb mesures concretes i calendari de desplegament. Entre les actuacions que ja estarien completades hi ha el desenvolupament normatiu i pressupostari del pacte, que arriba al 100%, així com diverses millores retributives per a perfils com els tècnics especialistes en educació infantil, el personal d’escola inclusiva, el personal de les llars d’infants i el personal d’administració i serveis.
Pel que fa a les pernoctacions vinculades a colònies i activitats escolars amb nocturnitat, Educació situa el grau de compliment en el 80%. Resta pendent establir el mecanisme per cobrar la compensació corresponent, que està previst que es concreti durant el mes d’octubre.
També es preveu que a principis de 2027 es disposi de la diagnosi sobre la complexitat dels centres educatius. Aquesta serà la base per determinar la priorització de les ràtios i dels recursos d’inclusió de cara al curs 2027-2028.
Una altra de les mesures destacades és el Protocol de Desconnexió Digital, una reivindicació del professorat que, segons Educació, passa ara a concretar-se i ha de contribuir a millorar el benestar docent i la conciliació familiar.
Els sindicats signants de l’acord han valorat de manera desigual el seu desplegament. CCOO ha celebrat el grau de compliment i ha considerat una «bona notícia» que a l’octubre es pugui quantificar el deute corresponent als estadis de cada treballador per abordar-ne posteriorment la negociació.
UGT també ha valorat positivament diverses mesures. En particular, ha destacat el mapa de recursos presentat pel Departament i ha explicat que el complement de millora es preveu pagar a l’octubre amb efectes retroactius des de l’1 de gener de 2026, mentre que a partir del novembre s’incorporaria mensualment a la nòmina. El sindicat també ha reclamat avançar en una compensació horària per al professorat que acaba tard la jornada i l’endemà ha de reincorporar-se al centre a primera hora.
CCOO, per la seva banda, ha defensat també que les hores de nocturnitat de les activitats escolars puguin comportar una compensació horària, a més de la compensació econòmica de 50 euros per nit prevista en l’acord.
Aspepc ha mantingut una posició més crítica. El sindicat ha valorat positivament algunes mesures, com la limitació de l’ús de la intel·ligència artificial entre els menors de 14 anys, però ha advertit que algunes actuacions són «cosmètiques» i no resolen els problemes estructurals del sistema educatiu.
El sindicat reclama una reforma integral del currículum i la derogació dels decrets d’educació bàsica i de batxillerat. També ha qüestionat la gestió de les proves PISA i ha reclamat conèixer les instruccions que es van donar als centres educatius.
La represa de les negociacions arriba a pocs dies de l’inici del curs i enmig de la convocatòria de vaga anunciada per USTEC i CGT per al 8 de setembre, coincidint amb el primer dia de classe.
El Govern es reunirà dijous amb els sindicats convocants de la vaga i Paneque ha assegurat que l’executiu treballa perquè l’inici de curs es produeixi «amb la màxima normalitat possible» i es garanteixi «el dret a l’educació dels infants i adolescents».
Professors de Secundària, que sí que va signar l’acord del maig juntament amb CCOO i UGT, ha avançat que no donarà suport a aquesta convocatòria. El sindicat considera que una vaga basada en reivindicacions genèriques no aborda els problemes estructurals que, al seu parer, afecten el sistema educatiu.