La reunió per les obres pendents de l'AVE a Girona ha durat poc més de dues hores i mitja.
Per part de l'Estat, a més del subdelegat hi han assistit fins a sis caps de diferents àrees d'Adif. Per part de l'Ajuntament, a Ribas l'ha acompanyat el cap tècnic d'Urbanisme del consistori.
La trobada, sobretot, ha permès reprendre un diàleg que portava aturat des de principis del 2018. I començar ja a tancar acords sobre tot allò que encara queda per fer després de l'arribada de l'alta velocitat. "No podem negar l'evidència que portem un any perdut, però aquesta estona de treball intens ha estat positiva", ha assegurat Ribas. "La reunió ha estat extremadament profitosa i ha deixat clara la nostra voluntat de transparència i diàleg", ha dit el subdelegat.
De tot allò que s'ha tractat, un primer gran bloc fa referència a les obres pendents. Aquí s'hi inclouen, entre d'altres, la peça de plaça Europa (que forma part de la llosa), la plaça Espanya i el Mas Gri (la zona per on va començar a perforar la tuneladora).
D'entrada, com ha dit Bramon, Adif ja s'ha compromès a executar la part pendent de plaça Europa i homogeneïtzar-la amb la resta del parc Central. Per això, començarà per fer arribar a l'Ajuntament un calendari concret sobre aquestes obres. Un document que s'enviarà al consistori en un termini d'entre dues i tres setmanes.
A més, l'Estat també refarà l'espai de sota vies –adjacent a l'estació de Renfe- on hi havia les taquilles de l'estació provisional d'autobusos. "Una part es destinarà als serveis de manteniment d'Adif; i l'altra, quedarà lliure", ha concretat Bramon.
De moment, però, les dues parts encara no han entrat a fons amb plaça Espanya. Aquestes obres es tractaran en una propera reunió, que es farà d'aquí a un mes o –a tot estirar- un mes i mig. Per tant, encara no se sap qui assumirà què. I les posicions, aquí, continuen com estaven abans de la reunió.
El regidor del Projecte Ferroviari assegura que correspon a Adif "reposar íntegrament" aquest espai, perquè va quedar "del tot afectat" per les obres de l'AVE. L'Ajuntament s'obre a assumir la part dels carrers Bailén i Pierre Vilar. Però no la resta. "Em costaria molt d'entendre que no assumissin tot l'espai de la plaça; més que res, perquè ja es van fer càrrec de treure la marquesina de l'estació provisional d'autobusos", ha concretat Carles Ribas.
Per part de l'Estat, Albert Bramon reitera que Adif s'estudiarà el projecte que li va enviar l'Ajuntament, però manté que, de moment, "allò que és segur és que s'assumirà una part de l'obra". "Però no puc assegurar que Adif la faci al 100%", subratlla.
En referència a les obres pendents, l'Ajuntament de Girona ha admès que avui "s'ha obert una porta" amb la represa del diàleg. Per al regidor, el desglaç entre Subdelegació i Ajuntament en tot allò que fa referència a l'AVE és "positiu".
Però Ribas també ha deixat clar que a partir d'ara seran exigents. "Estarem amatents, perquè hi ha un principi legal que és molt clar; que quan et venen a fer obres a casa i se'n van, te l'han de deixar com estava abans", ha dit Carles Ribas.
A partir d'ara, i a banda de les reunions directes, totes aquestes obres s'aniran tractant en una comissió de treball formada per tècnics. Bramon i Ribas, però, també han acordat engegar dues taules de treball més.
La primera se centrarà en temes de manteniment, i es focalitzarà en el viaducte del tren convencional. "El tren convencional no es va soterrar i ara, entre d'altres, ens trobem que el viaducte té goteres i que les tanques del costat de les vies estan rovellades", ha dit Ribas.
La segona taula de treball tractarà exclusivament aspectes patrimonials. És a dir, els canvis de titularitat d'aquells espais que haurien de ser de l'Ajuntament, però que són propietat de l'Estat. O al revés, d'aquells que haurien de passar a mans d'Adif i que ara té el consistori.
Dins aquest paquet s'hi inclouen, per exemple, part de la plaça Poeta Marquina, de plaça Espanya, del Mas Gri, de l'estació de mercaderies o la mateixa llosa del parc Central. Tant el subdelegat com el regidor del Projecte Ferroviari, però, ja han admès que aquest és un afer "molt i molt complex", però tots dos han celebrat que avui, precisament, ja se n'hagi començat a parlar.
Per últim, el subdelegat també ha explicat que durant la reunió també s'ha parlat del pla de seguretat dels túnels de l'AVE a Girona. Un document que, tot i que van passant els anys, encara continua penjat.
Bramon ha avançat que "en un termini raonable, d'uns sis mesos" ja s'hauran instal·lat ventiladors que expulsin el fum que podria haver-hi dins els túnels si es declara un incendi. Ara no n'hi ha, i aquest és el principal escull perquè la Generalitat validi el pla.