El Festival Internacional del Circ Elefant d'Or de Girona arriba a la 8a edició aquest mes de febrer, la segona que se celebra a Girona.
Enguany s'elimina la carpa vestíbul del Camp de Mart i s'uneix la Gran Carpa amb el Palau de Fires, que funcionarà de 'hall' alhora que acollirà la trentena d'expositors confirmats en la primera edició del 'Circus World Market'.
Una trentena d'empreses del món del circ exhibiran els seus productes, amb la intenció d'erigir-se com el punt de trobada d'artistes, mànagers, tècnics i directors d'aquesta disciplina. La fira acollirà també la maqueta de circ més gran del món, de 50 metres quadrats.
Durant les 16 funcions es presentaran 78 artistes arribats de 13 països que l'organització del festival ha cercat durant tot l'any a països com Corea del Nord, la Xina, Rússia o Mongòlia.
Si algun dels espectacles s'ha representat en algun altre festival d'Europa, aquest ja no es contempla perquè formi part del certamen gironí. "Això fa que el festival amb només vuit anys hagi aconseguit una notorietat molt important", ha explicat Matabosch sobre les 24 atraccions inèdites que presenten cada any.
I és que el director assegura que festivals i circs de tot el món "es reserven" les seves novetats per l'Elefant d'Or. Com el màstil aeri del rus Denis Degtiarev, que protagonitza el cartell del festival, o la roda de la mort dels colombians The Flyers Valencia.
Artistes d'Etiòpia, Corea del Nord o Vietnam arriben aquesta setmana a Girona per fer el salt definitiu al circuit circense mundial. Entre el públic de la Gran Carpa del Camp de Mart hi haurà directors de càstings i cerca talents que oferiran contractes a aquests artistes vinguts d'arreu del món, no només en companyies internacionals com pot ser el Cirque du Soleil, sinó per a espectacles de creuers, de televisió o per a parcs temàtics.
"El festival és qui descobreix i programa primer aquests nous talents", ha remarcat Matabosch. Només el festival de Montecarlo, pare de la vintena de festivals 'indoor' i de competició al món, està per davant de la cita gironina.
La directora general de Cooperació Cultural, Àngels Ponsa, ha definit el festival com un projecte "consolidat" i "que té futur". "Ens porta a casa propostes que si no fos per aquest festival seria difícil de veure", ha apuntat. Respecte la localització de la cita, ha assegurat que Girona s'està posicionant com a "referent cultural del país". "Ha fet una aposta i està recollint els fruits", ha dit.
26.000 entrades estan ja venudes a l'espera que 9.000 espectadors més omplin les 16 funcions del festival. Es calcula que el retorn econòmic a la ciutat és de 1.458.000 euros amb un cost del festival de 707.963 euros. Aquest any, com a novetat, s'afegeix el dia de l'espectador, amb entrades a 18 euros.
"El museu del circ és la nostra fita des de fa més de 20 anys", ha assegurat Matabosch. Al seu parer, Europa segueix tenint una gran assignatura pendent pel que fa a la difusió del patrimoni del circ, ja que no existeix cap museu a Europa sobre aquesta temàtica.
"Ens preocupa que les grans col·leccions privades tenen el futur incert", ha lamentat. L'objectiu de la promotora del festival, Circus Arts Foundation, és liderar a nivell europeu la creació d'aquest museu. De moment, el festival se centra en consolidar a Girona el certamen i seguir sent una referència mundial en el món del circ.