En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Operaris treballant al carrer Barcelona de Girona. / Foto: Marina López (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

L'estudi de mostres de conglomerat per conèixer el grau de presència d'amiant a l'asfalt del carrer de Barcelona de Girona ha conclòs que n'hi ha menys d'un 30% al llarg de tota la via.

A més, l'anàlisi també certifica que en tota la plaça Marquès de Camps no hi ha presència d'aquest mineral, ni tampoc entre el carrer de Pau Vila i Dinarès (a l'alçada del Parc Migdia) fins al final del carrer, al límit amb Fornells de la Selva.

Dels 4.563 metres que té una de les vies més cèntriques de la ciutat, tan sols s'ha trobat restes d'amiant en 1.270 metres, que representa un 28% de tot el traçat. Aquest estudi ha analitzat l'asfalt en 25 punts diferents del carrer i n'ha obtingut 54 mostres que s'han portat al laboratori.

El regidor d'Urbanisme de Girona, Joan Alcalà, ha fet una crida a la calma i ha recordat que aquesta substància és perillosa tan sols quan "s'aixeca pols". De tota manera, Alcalà ha detallat que amb els resultats d'aquest estudi "hem enllestit un tema pendent i necessari per a la ciutat", ja que ara es podran crear protocols d'acció segons la zona on es treballi.

En els punts en què s'ha detectat la presència d'aquesta substància, per modificar l'asfaltat i retirar l'amiant caldrà seguir les ordres del departament competent en matèria de seguretat i salut de la Generalitat de Catalunya. Es tracta de tot el tram de ronda Ferran Puig i també entre la plaça Marquès de Camps i el Parc del Migdia.

Pel que fa als trams sense amiant, "s'haurà d'analitzar adequadament el ferm" per comprovar si hi ha restes d'aquesta substància o no. De fet, un exemple que Alcalà ha posat és les obres que s'estan fent a la plaça Salvador Dalí. A causa de la reurbanització de la plaça, l'empresa que fa les obres haurà d'analitzar l'asfalt de la zona, tot i que quedaria fora del tram on s'ha detectat l'amiant.

Les restes d'amiant trobades s'han trobat a una profunditat d'entre 3 i 13 cm, ja que el 2009 es va asfaltar aquest carrer. Com que en aquell moment ja van trobar les restes d'amiant, van decidir posar una capa més d'asfalt a sobre i ara aquesta substància ha quedat en capes inferiors.

A més, l'informe també detalla que està "fortament adherit a l'aglomerat (betum i àrid)", mentre que només és perillós per la salut quan es converteix en una partícula en suspensió. Aquest mineral se solia fer servir com a aïllament a la construcció fins que se'n va prohibir l'ús l'any 2002 després de comprovar que la inhalació de fibres d'amiant pot ser perjudicial per a la salut de les persones.

L'estudi s'ha realitzat a partir de les mostres que es van prendre els dies 6, 7 i 8 de novembre al llarg de tota la via del carrer de Barcelona.