En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Una patrulla dels Mossos d'Esquadra a dins d'un vehicle espiell circulant per l'AP-7 a Girona. / Foto: Xavier Pi (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Els Mossos d'Esquadra i Trànsit han recuperat els vehicles espiell per lluitar contra la sinistralitat viària i les imprudències a la carretera.

Segons subratlla l'inspector Joan Costa, aquestes patrulles camuflades són efectives per "contenir aquelles infraccions que afecten més la seguretat viària". Sobretot, les distraccions. I aquí, l'ús del mòbil s'emporta la palma.

"Malauradament, els telèfons intel·ligents ens estan envaint; són com uns virus que ens ha contagiat i ens crea dependència, perquè no se'n sap desconnectar", explica el cap de Trànsit dels Mossos a Girona.

"N'hi ha prou amb apartar la vista durant uns segons de la carretera i dirigir-la cap a la pantalla per recórrer fins a 150 metres amb el vehicle", hi afegeix Costa. "I durant aquest temps, perdem el control", precisa.

Conduir amb el mòbil a les mans porta aparellada una multa de 200 euros i la retirada de tres punts del carnet. I tan sols cal donar un cop d'ull a les estadístiques per veure com, per més que s'insisteixi, la societat no n'aprèn.

L'any passat, a les comarques gironines Trànsit va obrir fins a 6.820 expedients sancionadors contra conductors que parlaven o enviaven missatges pel mòbil. A tot Catalunya, van ser-ne 22.429.

El cap de Trànsit dels Mossos insisteix, però, que l'objectiu dels vehicles espiell i de la resta de mesures per frenar la sinistralitat no són les denúncies, sinó conscienciar els conductors. "Evidentment la sanció hi és, però el missatge que ha de quedar és que s'han de tenir tots els sentits posats a la carretera", subratlla Joan Costa.

Arreu de la Regió Policial de Girona, els Mossos d'Esquadra tenen cinc vehicles espiell. Com que es focalitzen en evitar distraccions, l'inspector Joan Costa explica que "solen treballar" en trams de carreteres "on hi ha més mobilitat" o que "registren més accidents" per aquest motiu. Entre d'altres, a més de l'autopista AP-7 i l'N-II, la C-65, la C-66, la N-260 o la C-63.

Deixant de banda l'ús del telèfon mòbil, l'any passat Trànsit va engegar 894 expedients sancionadors per distraccions al volant arreu de les comarques gironines. I 2.715 més per no dur el cinturó cordat o fer ús dels sistemes de seguretat passiva. A tot Catalunya van ser-ne 3.169 i 11.587, respectivament.