Fa dos mesos, l'Ajuntament de Girona va engegar una campanya per combatre els fraus elèctrics, arran dels nombrosos talls de llum que havien patit determinats barris durant els mesos d'hivern.
Sobretot, aquells del Sector Est (Font de la Pólvora i Vila-roja).
El vicealcalde Eduard Berloso, després que tota l'oposició en bloc el forcés a comparèixer al ple per donar explicacions, ja va deixar clar que la prioritat seria acabar amb els fraus. Berloso va subratllar que, de fet, les "sobrecàrregues incontrolades" que provocaven talls a les línies eren degudes a aquest motiu, i no pas a avaries.
Entre d'altres, durant la seva compareixença, Berloso va explicar que entre octubre i febrer, a la Font de la Pólvora s'havien registrat 275 apagades (que havien deixat els veïns afectats 786 hores a les fosques). O que a Torre Gironella, durant el mateix període, s'havien comptabilitzat 26 talls (que havien deixat els veïns 36 hores sense llum). De tot aquest global, el vicealcalde va subratllar que només set talls s'havien degut a avaries; la resta, els havien provocat les connexions fraudulentes.
Per revertir la situació, Endesa va sectoritzar la xarxa a Font de la Pólvora, Vila-roja i Torre Gironella. D'aquesta manera, si es detectava un tall de llum, s'hi podia actuar amb més rapidesa. I en paral·lel, l'Ajuntament va engegar una campanya perquè aquells veïns de la Font que s'havien vist obligats a punxar la llum i patien dificultats econòmiques poguessin regularitzar la situació.
De fet, Berloso va dir que dels 602 habitatges que hi ha al barri, tan sols el 38% (229) tenien les factures al dia. La resta, o bé directament no tenien comptador (220) o bé, tot i tenir-ne, havien deixat de pagar els rebuts i la companyia els havia tallat la llum (153).
El consistori va demanar a aquells veïns de la Font de la Pólvora que patien dificultats que s'adrecessin als Serveis Socials. I ara, després d'atendre-les, l'Ajuntament ajudarà 51 famílies i veïns del barri a regularitzar la seva situació.
Dins aquest global, precisa el consistori, hi ha diferents casuístiques. En concret, onze casos corresponen a habitatges que tenen comptador però estan donats de baixa del servei. Setze més, directament, no tenen ni comptador ni subministrament elèctric. Uns altres tretze són famílies i particulars que tenen llum, però que han acumulat deutes amb la companyia. I finalment, els onze restants, tenen el comptador i les factures al dia, però a partir d'ara els calen ajudes per poder continuar pagant els rebuts.
Precisament, per ajudar les famílies més vulnerables, l'Ajuntament va tancar aquest hivern un nou acord amb Endesa per als veïns del Sector Est. El pacte permetia que a aquells que s'adrecessin a Serveis Socials se'ls condonés el deute si, a partir d'ara, es comprometien a pagar els rebuts mes a més. A més, l'Ajuntament assumia el cost d'instal·lació dels comptadors per a aquells que no en tinguessin.
De fet, segons informa l'Ajuntament, el proper pas ara serà que el consistori i Endesa es reuneixin per analitzar cada cas i tancar els acords. Un cop s'hagi resolt aquesta situació, s'iniciaran les patrulles mixtes formades per tècnics de la companyia i agents de la Policia Municipal per tallar les connexions a tots aquells immobles que continuïn punxant la llum i no tinguin contracte amb una companyia elèctrica.