En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Un grup de turistes amb la seva guia a Girona. / Foto: Xavier Pi (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Des del dia 1 de març els autobusos turístics ja no poden aparcar a la zona de la Copa i han de fer baixar els visitants o bé a l'aparcament de Fontajau o bé a l'estació d'autobusos.

Dos mesos després de l'aplicació d'aquesta mesura, la majoria ha optat per anar fins a Fontajau.

De fet, sis de cada deu autobusos que han passat per la ciutat de Girona durant el mes d'abril han deixat els viatgers a l'aparcament de Fontajau, mentre que només un de cada deu ho ha fet a l'estació d'autobusos.

La regidora de Turisme de Girona, Glòria Plana, ha afirmat que la prioritat del govern local és que "vagin a l'estació de busos" per deixar els turistes i "després aparquin a Fontajau".

Malgrat tot, sembla que aquesta prioritat no és compartida pels transportistes. De fet, el mes de març, quan va entrar en vigor la supressió de l'aparcament de la Copa, un 13% dels autocars va anar a l'estació de busos i a l'abril tan sols ho van fer un 9,9%. Per contra, el nombre de vehicles que para a Fontajau ha passat del 46,84% al març al 63,09% a l'abril. La resta, un 27%, ho va fer en altres punts de la ciutat.

De tota manera, una de les conseqüències de la mesura és l'augment del temps que es queden els visitants a la ciutat. Si bé al febrer la mitjana no arribava a les tres hores (s'hi estaven 2 h i 58 min.) ara les supera lleugerament (al març s'hi van estar 3 h i 21 min I a l'abril 3 h i 19 min).

El consistori busca que "s'hi estiguin més estona per poder gaudir del comerç, la restauració i el patrimoni". Tot i així, Plana ha remarcat que si els busos s'aturen a l'estació de la ciutat, situada al costat del parc Central, mentre els visitants caminen cap al Barri Vell, "poden gaudir més de la ciutat". La regidora ha recordat que "entre l'estació de busos i el carrer de la Força hi ha 10 minuts", que és molt poc temps, però mentrestant passegen per la ciutat i veuen les botigues.

Entre els mesos de febrer i abril Girona ha rebut 597 autobusos turístics. A aquesta xifra cal sumar-hi els 710 busos escolars que també han visitat la ciutat. En aquest cas, els escolars tenen l'opció de descarregar els alumnes a la zona de la Copa, tal com es feia abans, però els autocars han d'anar a aparcar en un altre lloc. Aquesta opció també es permet en el cas dels turistes que tinguin mobilitat reduïda.

Segons recullen les dades del consistori, en tres mesos fins a 1.307 autobusos han fet parada a la ciutat de Girona. De tots ells, 378 han vingut de Barcelona, mentre que 339 provenien de la Costa Brava. Aquests són els dos punts de procedència més importants.

De tota manera, si es resten els busos escolars, dels 597 busos turístics 306 venien de Barcelona i els de la Costa Brava es queden en 165. Això vol dir que la majoria de turistes que arriben a la ciutat de Girona per fer una visita d'un dia venen de la capital catalana.

De tota manera, aquestes dades podrien canviar de forma important a l'estiu, ja que caldrà sumar-hi tots els visitants provinents dels creuers que fan parada a Palamós i Roses. Per altra banda, prop d'un 70% dels autocars arriba a la ciutat abans de les onze del matí i més d'un 50% ja és fora abans de les dues del migdia.

La supressió de les places d'aparcament de busos turístics a la Copa no va ser ben vista per l'Associació de Transportistes (Asetrans) qui van criticar que no s'hagués comptat amb el seu criteri a l'hora de decidir-ho. Glòria Plana ha destacat que actualment el govern local i l'associació estan treballant "conjuntament per buscar alternatives".

La regidora ha afirmat que la nova mesura "potser no és tan còmoda per als autobusos" i per això estan treballant en altres variables. "Totes les mesures contundents porten disbauxa, però poc a poc arribarem a punts d'acord", ha reblat Plana.