En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

L'entrada a l'estació conversora de Santa Llogaia d'Àlguema. / Foto: Xavier Pi (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

La interconnexió de la MAT, que creua soterrada els Pirineus, va moure xifres ingents. 700 milions d'euros d'inversió per una obra que s'estén al llarg de 64,5 quilòmetres.

S'estén entre les estacions conversores de Santa Llogaia d'Àlguema, a l'Alt Empordà, i Baixàs, a la Catalunya del Nord.

Els cables dels 400 kV passen soterrats pel subsòl i creuen la frontera a través d'un túnel de 8,5 quilòmetres i 3 metres i mig de diàmetre.

Ara, coincidint amb el quart aniversari de la seva posada en servei, Red Eléctrica ha posat altres xifres damunt la taula: les de l'estalvi acumulat que la interconnexió ha suposat per al sistema elèctric espanyol. En total, la suma ascendeix a 528 MEUR, dels quals 422 corresponen a estalvis en el mercat diari i els 106 restants, a ingressos addicionals per al sistema per rendes de congestió.

Segons concreta el director d'operació de la companyia, Tomás Domínguez, aquest darrer terme fa referència "al volum de diners que els agents de mercat que utilitzen la interconnexió paguen, precisament, per fer-la servir". Al cap de l'any, aquestes quantitats es reparteixen a parts iguals entre l'estat espanyol i el francès (que són els qui les recapten).

Fent una ullada als gràfics d'estalvi, d'ençà que la interconnexió es va posar en servei aquesta xifra s'ha incrementat any rere any. Al 2015 (aquí, només d'octubre a desembre) va ser de 45,6 MEUR; al 2016, de 93,6 MEUR; al 2017, de 147,8 MEUR i l'any passat, de 157,2 MEUR. Aquest 2019, durant el primer semestre, l'estalvi que ha generat la interconnexió per al sistema elèctric s'ha situat en 85 MEUR.

Domínguez explica, però, que quan es tanqui l'any, el global de l'estalvi del 2019 no diferirà massa d'aquell del 2018. "L'increment en rampa durant els primers anys es deu al període de proves, durant els quals la interconnexió va anar aportant cada cop més estalvi; però ara, això ja s'ha estabilitzat i aquesta serà la mitjana", ha concretat el director d'Operació de Red Eléctrica.

Fent un càlcul ràpid, si es divideix l'estalvi generat per la interconnexió entre el total d'espanyols, la quantitat que surt per a cadascun és modesta: no arriba als 3 euros (en concret, 2,7). De totes maneres, fonts de la companyia precisen que això no s'ha de prendre al peu de la lletra, perquè a la factura elèctrica hi intervenen molts més conceptes.

I de fet, Red Eléctrica també subratlla que, gràcies a la interconnexió pels Pirineus, s'ha reduït un 30% la mitjana de la diferència de preus de l'electricitat entre Espanya i França al mercat diari. Ha passat de 16,72 euros/megawatt hora (MWh) a finals del 2014 als 11,58 euros/MWh durant el primer semestre del 2019.

L'estalvi acumulat que ha generat la interconnexió de la MAT per al sistema elèctric espanyol també suposa que ara, quatre anys després, se n'hagin cobert els costos de construcció. I és que, per soterrar la línia, la Unió Europea va donar una subvenció de 250 milions d'euros a fons perdut. I la resta, els 450 milions d'euros, els van assumir a parts iguals l'espanyola Red Eléctrica i la seva homòloga francesa RTE.

Sigui com sigui, però, encara cal impulsar més interconnexions. Amb la de la MAT, la capacitat d'intercanvi entre l'estat espanyol i el francès es va doblar, passant de l'1,4 al 2,8%. Però l'Estat encara continua essent una illa energètica i es troba molt lluny dels objectius d'intercanvi fixats per la Unió Europea (que se situen en el 10% de la capacitat energètica per al 2020, i en el 15% per al 2030).

"La nostra capacitat d'interconnexió encara queda curta", admet Domínguez. Per això, Red Eléctrica ja treballa per incorporar-ne més al sistema. En concret, pel golf de Biscaia i els Pirineus Occidentals. Cap d'elles, de moment, per Catalunya.