"S'ha acabat un Temporada Alta francament estrany, per la situació bastant insostenible en què es troba el país". La frase, del director Salvador Sunyer, serveix com a preludi per fer balanç d'una edició que té dues cares.
El festival abaixa el teló amb nou rècord d'espectadors (53.086) però per contra, la mitjana d'ocupació de les funcions ha baixat cinc punts percentuals, i aquest 2019 s'ha situat en el 89,21% (davant del 94,4% de l'any passat).
Per Sunyer, això es deu a dos motius. Per una banda, perquè s'han programat més passis. En total, les 95 propostes que s'han dut a escena han sumat 243 funcions (27 més de les previstes inicialment). Però per altra banda –i aquí, el director hi posa l'accent- la situació política que ha viscut Catalunya també ha comportat més cadires buides. Sobretot, els dies posteriors a la sentència de l'1-O.
Sunyer ha explicat que, arran de la vaga del 18 d'octubre, Temporada Alta va suspendre set funcions. Algunes es van posposar, però d'altres no. "I durant quinze dies, pràcticament no es van vendre entrades, perquè la gent no estava per comprar-ne", ha dit el director.
A més, Temporada Alta també ha hagut de capejar el fet que tant el Teatre Municipal com la sala La Planeta estaven a tocar dels llocs on es feien concentracions (la plaça del Vi i els jutjats). "Es van haver de fer algunes funcions en què el públic havia de travessar la barrera de policies, que tampoc és la cosa més agradable ni més normal en un país civilitzat", ha admès el director.
Més enllà de les butaques a sala, Temporada Alta també assoleix un nou rècord. En aquest cas, el d'assistents totals al festival. Aquest 2019, han estat 61.605 (davant dels 59.299 de l'any passat). Una xifra que s'obté sumant tant els espectadors com els assistents a les activitats complementàries (2.413) i els participants al projecte A Tempo (6.106).
Entrant ja a valorar el cartell, Salvador Sunyer ha recordat que el festival manté "l'aposta pel territori", perquè de les 95 propostes que s'han vist, en 25 hi ha hagut presència gironina. I al costat d'això, el director també ha fet incís en un altre dels "eixos" sobre els quals pivota el festival: l'aposta per les produccions i coproduccions.
En aquesta edició, hi ha hagut 25 espectacles –quatre d'ells, internacionals- que porten el segell de Temporada Alta. "I d'aquests, vint d'ells tenen vida posterior al festival, perquè giraran en els propers mesos, i s'afegiran als 23 procedents d'edicions anteriors que també es veuran en escenaris d'arreu del món", ha subratllat Sunyer.
Deixant de banda les xifres, Sunyer també ha passat balanç artístic d'aquesta edició. El director ha destacat que, seguint la tendència que es viu en escenaris d'arreu del món, el Temporada Alta ha apostat per espectacles que són un reflex "de la realitat més immediata i dels problemes dels ciutadans).
Per això, el cartell ha apostat per revisions actuals de clàssics (com 'Macbettu' o 'La mort i la primavera'), espectacles que també beuen d'allò clàssic per "il·luminar una situació patètica" (com 'O agora que demora'), d'altres que expliquen la realitat política i social "sense filtres" (com 'Retour à Reims' o 'Europa bull') o un darrer grup que ha posat el focus en les persones i com els afecten els problemes socials.
Aquí, Salvador Sunyer n'ha destacat que s'hi han pogut veure "els millors espectacles" d'aquesta edició. I d'entre tots, n'ha escollit un: 'Sopro', de Tiago Rodrigues (que rescata de l'oblit la figura dels apuntadors de teatre).
A vista d'ocell, el director ha resumit aquesta edició amb la següent frase. "Us diré que hi ha hagut algun espectacle extraordinari, uns quants de bons, molts de correctes i alguns de molts dolents; la cosa és així", ha afirmat. Per a Sunyer, però, això és part de l'essència del festival, perquè precisament Temporada Alta permet "córrer riscos" i veure què funciona i què no. "És molt més difícil fer-ho en un teatre públic, perquè en aquest cas, aquell espectacle l'has de tenir un mes en cartell", ha dit.
Tornant a desgranar xifres, Sunyer ha explicat que aquest any hi ha hagut 7.177 espectadors que han comprat entrades per primer cop (cosa que afirma l'atracció de nous públics). A més, més d'una quarta part del públic d'aquest Temporada Alta (el 25,88%) era de fora de les comarques gironines.
Pel que fa a l'edat dels compradors, la mitjana d'aquest 2019 s'ha situat en els 43 anys (un menys que en l'edició del 2018). Sunyer ha explicat que, precisament, entre els reptes del festival per a properes edicions hi ha el d'anar reduint aquesta xifra, amb l'objectiu d'atraure públic més jove. I precisament, aquest any ja s'ha començat a explorar aquesta línia amb el projecte Artèria (que ha recollit propostes escèniques programades especialment per a menors de 30 anys).
En paral·lel, i mirant cap al futur, el director del Temporada Alta també ha subratllat que el festival s'ha marcat una altra fita: garantir l'accés al teatre a gent sense recursos. "Si queda una cadira buida, és un absurd que gent que no pot pagar no l'ocupi; i aquest és un dels deures pendents que tenim de cara a l'any que ve", ha dit Sunyer.
Balanç de públic, balanç artístic i finalment, també econòmic. Sunyer ha explicat que del pressupost global del festival, que puja a 3,56 milions d'euros, el 45,60% prové d'aportacions públiques (un percentatge que mai havia estat "tan reduït" en relació al total); un altre 30,62% els aporten espònsors (és a dir, "diner privat) i el 23,78% restant s'obté de la venda d'entrades.
El director del festival ha dit que allò que seria "bo i sostenible" seria que cadascuna d'aquestes partides representés el 33% del pressupost. Però ja ha admès que, en el cas de les entrades, serà difícil apujar gaire més aquest percentatge. Entre d'altres, pel nivell d'ocupació que té el festival (proper al 90%) i perquè, davant d'això, l'única alternativa seria "apujar-ne el preu", cosa que desestima.
Per últim, Salvador Sunyer no ha tancat balanç sense criticar, de nou, la situació en què es troba el centre d'arts escèniques El Canal de Salt. Sobretot, perquè ha trigat a arrencar i, de fet, fa anys que no funciona. Sunyer ha dit, directament, que aquesta "barbaritat" ha fet perdre empenta al Temporada Alta.
"És un festival molt potent internacionalment, que ha convertit Girona i Salt en un centre europeu del món teatral; però té un problema, perquè si no s'hagués fet la barbaritat de desmuntar El Canal i deixar-lo aparcat, en aquest moment Temporada Alta seria també un dels centres importants de creació escènica a nivell europeu", ha criticat.
El regidor de Cultura de Girona, Carles Ribas, ha recollit la crítica. I ja ha avançat que tant els ajuntaments de Girona i Salt s'han compromès a donar l'empenta definitiva al centre d'arts escèniques. Sigui amb aportacions de la Generalitat –la Diputació ja n'ha garantit- o sense. "Si li interessa, li obrirem les portes; però sinó, ho tirarem endavant d'una vegada per totes, perquè ja no hi ha més excuses", ha conclòs.