En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Un tractor amb una arada. / Foto d'arxiu

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Unió de Pagesos denuncia que una nova instrucció de la Direcció General de Trànsit, passa a considerar des del 21 de febrer vehicles tots els arreus que necessitin una roda de suport per desplaçar-se.

Com ara arades, grades, corrons, cisells, subsoladors, màquines de sembra directa, entre altres, i que no vagin suspesos.

Segons el sindicat, aquest tipus d'aparells suposen aproximadament un 40% del total dels arreus agrícoles. Unió de Pagesos considera un "despropòsit" la publicació d'aquesta instrucció, pels "sobrecostos injustificats" que suposarà a la pagesia, i més, tenint en compte les dificultats que viu el sector per les crisis de preus agraris.

Aquesta instrucció, que passa a considerar els arreus com a màquines agrícoles remolcades, i que, segons la DGT, s'ha pres per adaptar la definició d'arreu a la normativa europea, comporta que a partir d'ara tindran les mateixes obligacions que la resta de maquinària agrícola a l'hora de circular per les vies públiques i els caldrà estar homologats, matriculats, inscrits al Registre Oficial de Maquinària Agrícola, disposar d'assegurança i haver passat la ITV prèviament. Si no, hauran de ser transportats dins d'un remolc.

Fins ara, tots els arreus agrícoles que s'usen per al treball del sòl i per a tasques de preparació de la sembra, independentment de si anaven suspesos, semisuspesos o remolcats, no es consideraven vehicles. Unió de Pagesos recorda que el 2017 la Unió Europea ja va endurir les normes d'homologació de la maquinària agrícola.

Tenint en compte que hi ha zones en les quals encara se sembra cereal d'hivern, i que d'aquí a dos mesos ja es començarà a sembrar el d'estiu, l'organització agrària considera un "despropòsit" la publicació d'aquesta instrucció. En aquest sentit, ha demanat una reunió urgent amb el director general de la DGT, Pere Navarro, per exigir-li una rectificació i, alhora, estudia com pot fer-hi front la pagesia jurídicament en cas que el Ministeri de l'Interior no faci marxa enrere.

Però el sindicat considera encara més "inadmissible" que s'hagi publicat la instrucció sense cap moratòria per aplicar-se, ja que "a part del sobrecost que implicarà l'adaptació, en molts casos aquesta maquinària la fa el ferrer del poble i és d'impossible homologació".

A més, "s'hi sumarà el lucre cessant que patirà la pagesia per no poder realitzar les tasques de preparació del sòl ni la sembra en el moment que cada agricultor consideri adient", atès que "no es possible efectuar d'un dia per l'altre un procés d'homologació de la maquinària i la seva matriculació", segons assenyala el sindicat.