En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Més d'un milió de pacients que requereixen una medicació específica l'han pogut recollir sense necessitat d’anar al centre d’atenció primària.

La nova mesura, instaurada des del passat 18 de març, permet que l’usuari pugui anar directament a la farmàcia amb o sense el pla de medicació, ja que se li tramita mitjançant la recepta electrònica.

"No n’hi havia prou amb augmentar les visites telefòniques i les e-consultes per part dels metges si després fèiem que el pacient anés a l’ambulatori a buscar el paper", ha constatat Caridad Pontes, cap de la Gerència del Medicament del Servei Català de la Salut, tot recordant que buidar aquests centres és una de les claus per evitar nous brots de contagi.

L’increment de visites a les oficines de farmàcia ha estat exponencial. En poc més d’un mes i mig, s’han reimprès més de 693.000 plans de medicació vigents a la mateixa farmàcia, atès que els pacients no portaven el paper, i gairebé 500.000 plans addicionals d’usuaris als quals se’ls havia fet canvis en la medicació.

En tots aquests casos s’ha estalviat el desplaçament al centre de salut per anar a buscar una còpia actualitzada.

D’altra banda, i sent alhora una altra mesura excepcional, s’ha permès que als pacients crònics amb prescripcions de llarga durada, i que requerien renovar-la, se’ls puguin continuar dispensant els tractaments sense necessitat d’anar al CAP. En aquest sentit, són més de 66.000 pacients els que han visitat directament les farmàcies.

Tot i això, Pontes ha indicat que en les properes setmanes aquest col·lectiu que presenta un pla caducat caldrà que torni al metge per poder-lo renovar. Aquesta medicació requereix la revisió per part d'un especialista, ja que aquest determinarà la necessitat, o no, de fer algun canvi de tractament.

La mesura permet que el farmacèutic pugui consultar la medicació del pacient a partir de la targeta sanitària i pugui dispensar gràcies a la recepta electrònica. "Aquest és un clar exemple de com la farmàcia s’ha implicat activament, en coordinació amb l’administració, per donar solucions als reptes que planteja l’actual crisi sanitària", ha remarcat Jordi de Dalmases, president del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya.

Per la seva banda, Pontes ha afegit que aquesta ha estat una mesura excepcional que caldrà revertir, perquè la normativa vigent encara es basa en l'ús de paper. No obstant, ha indicat que s'ha accelerat la implementació d'un camí que ja s'estava explorant per optimitzar processos i reduir l’ús del paper. Ha estat possible, ha dit, gràcies al fet que la recepta electrònica a Catalunya "està molt ben consolidada i funciona molt bé".

En general, la pandèmia ha obligat a desenvolupar noves maneres de treballar i potenciar la consultes telemàtiques. "La crisi ha impulsat projectes que, si bé ja estaven previstos, en aquests moments s'han accelerat per donar una resposta a les necessitats actuals", ha apuntat Jaume Benavent, referent d’atenció primària i salut comunitària en l’Àrea Assistencial del Servei Català de la Salut.

Benavent concreta que aquestes mesures s’han pres sobretot per evitar els desplaçaments innecessaris, però també serviran en un futur per facilitar i disminuir la burocràcia d’aquests tràmits.

Segons Benavent, el pla de medicació en paper continuarà sent "una eina bàsica" per a molts pacients, però la consolidació ràpida de formats digitals "no tindrà marxa enrere i aconseguirà estalviar temps de pacients i professionals".