Feia tres mesos i mig que no aterraven vols comercials a l'aeroport Girona-Costa Brava. L'últim a fer-ho va ser el 19 de març, procedent de la ciutat alemanya de Karlsruhe.
Entremig, l'estat d'alarma i el confinament per la pandèmia havien fet que l'activitat a la terminal de Vilobí, si bé l'aeroport estava obert, fos merament testimonial.
"Hem estat operatius per garantir els vols essencials, sobretot per motius sanitaris i d'emergència", ha concretat el director de l'aeroport, Vicent Pallarès.
L'entrada al juliol, però, també ha marcat la represa de l'activitat comercial. Avui l'aeroport de Girona opera quatre rutes: dues als Països Baixos (Eindhoven i Maastritch), una a Anglaterra (Bournemouth) i l'altra, a Irlanda (Dublín). Totes, amb avions de la companyia de baix cost Ryanair.
Els primers turistes que han aterrat ho han fet quan faltaven pocs minuts per a les onze del matí (un quart d'hora abans de l'hora prevista). Venien al vol procedent d'Eindhoven i, abans de traspassar la porta d'arribades de la terminal, han hagut de passar per uns sensors que els prenien la temperatura.
Molts d'aquests holandesos tenen segones residències a la Costa Brava. És el cas de l'Annelick, que ha arribat amb la seva filla, l'Elina. Tenen llogada una casa tot l'any a Palafrugell i explica que, durant el confinament, ha trobat "molt a faltar" poder venir-hi.
"Fa setmanes que vam reservar el vol, perquè era molt barat; ara, però, cada vegada els bitllets són més cars", diu. L'Annelick explica que l'avió de Ryanair no anava ple i que, tot i que a Holanda hi ha molta gent que té por, ella no. En part, també, perquè ha passat el coronavirus i ara ja té anticossos.
Un altre dels holandesos que té casa a la Costa Brava, en concret a Blanes, és en Clay Of. Quan ha sortit per la porta d'arribades, ha saludat les càmeres de televisió que el gravaven. "La rebuda ha estat molt bona", deia enriolat. Explica que està "content" d'haver pogut tornar a venir i bromeja dient que el seu jardí, segurament, també s'alegrarà de veure'l "perquè deu estar ple de plantes".
En Clay passarà tres setmanes a Blanes i després es mourà per cases d'amics a Vic i Figueres. Tornarà a Holanda al setembre. Allà, viu a la ciutat de Breda. "Hi havia amics que ens demanaven per què volàvem, però jo no tinc poc; em sento segur i, al capdavall, el coronavirus tampoc entén de fronteres", diu en Clay.
De l'avió de Ryanair procedent d'Eindhoven, també n'han sortit grups de joves que venen a passar les vacances a la Costa Brava. "Venim a passar uns dies en un càmping de Platja d'Aro; no és la primera vegada que vinc, i no estic espantada", explicava una noia.
Avui és Ryanair qui ja ha reprès l'activitat a l'aeroport de Girona. I demà ho farà també Transavia, que operarà dues rutes als Països Baixos (a Amsterdam i Rotterdam). A mitjans juliol, una tercera aerolínia, Jet2, també preveu tornar a enlairar-se des de Vilobí d'Onyar.
Això farà que, al llarg d'aquest mes, l'aeroport Girona-Costa Brava recuperi les connexions amb els Països Baixos, el Regne Unit, Irlanda, Alemanya, Bèlgica, Polònia i Estònia. En total, Ryanair preveu operar aquest mes divuit de les 36 rutes que va anunciar per a aquest estiu des de Vilobí d'Onyar.
El director de l'aeroport subratlla que la represa de l'activitat comercial "és una gran notícia per al sector turístic de les comarques gironines". Vicent Pallarès explica que s'han aplicat totes les mesures de seguretat pertinents per prevenir la covid-19, sobretot amb l'objectiu de "retornar la confiança" als passatgers.
Entre d'altres, s'han instal·lat mampares als mostradors de facturació, cartells informatius, vinils al terra per garantir que es respectin les distàncies de seguretat o dispensadors d'hidrogel. Fins i tot, a les màquines de 'vending', al costat de les begudes i snacks, s'hi poden trobar –i comprar- mascaretes.
A la terminal, però, la zona de restauració està precintada i tampoc es poden fer servir carretons per transportar les maletes. Perquè a diferència de les safates dels controls, que s'higienitzen cada vegada que un passatger les utilitza, és més difícil garantir la desinfecció dels carretons (que van amunt i avall de la terminal).
Pallarès explica que aquest juliol serà un "mes decisiu" i de "retorn" cap a la nova normalitat. "I esperem que la demanda sigui significativa perquè, de cara a l'agost, les companyies puguin implantar noves rutes i freqüències i incrementar l'activitat", ha subratllat el director. "Des de l'aeroport treballem amb les institucions del territori per tornar a ser motor de l'activitat turística", ha subratllat.
Hi ha, però, una companyia que encara no se sap quan podrà reprendre vols: l'aerolínia russa Pobeda. "En aquests moments, de moment Rússia no s'inclou dins el llistat de tercers països; esperem que tan bon punt se l'inclogui, pugui recuperar l'activitat i hi hagi demanda", ha conclòs Vicent Pallarès.