El conseller d'Educació en funcions, Josep Bargalló, ha destacat que el Pla d'Educació Digital, que es desplegarà fins al 2023, s'ha accelerat per la pandèmia però l'objectiu no és entregar ordinadors en cas d'un confinament.
Així, ha explicat que s'ha treballat molt més enllà d'aquest aspecte i entre d'altres ha apuntat al treball amb les empreses per oferir programari específic, adaptat a les necessitats educatives, i la personalització de tots els dispositius.
Bargalló ha reconegut que el desplegament ha estat més lent del previst inicialment però ha defensat que ha estat així precisament per aquest canvi de criteri que ha posat per davant la qualitat a la urgència.
La secretaria general del Departament d'Educació, Núria Cuenca, ha explicat que el que s'ha fet és posar a disposició del sistema les eines necessàries per capacitar digitalment alumnes i docents.
Educació va demanar als centres quines eren les seves necessitats i amb quins sistemes volien treballar. El resultat és que un 78% van escollir el sistema operatiu de Microsoft, el 18% el de Google i el 3% el de Linkat (amb programari lliure). Tot i això, els que tenen Microsoft també tenen disponible el de Linkat.
El repartiment dels ordinadors s'ha centrat en els centres públics però també s'ha obert una línia de subvencions per als concertats per tal que puguin adquirir material en funció dels alumnes vulnerables que tinguin. La previsió és que s'incorporin 30.000 dispositius més a través d'aquests ajuts, tot i que ja de cara al proper curs.
En paral·lel, també està pendent l'arribada de 42.772 ordinadors compromesos pel govern espanyol però que encara estan pendent de licitació. Amb tot, s'hauran entregat 295.000 dispositius.
Sobre els ordinadors per als docents, s'han repartit entre la plantilla estructural però no als contractats com a reforç per la pandèmia. Cuenca ha afirmat que els reforços són "temporals", tot i que ha indicat que està previst mantenir-los el curs vinent. En tot cas, no ha descartat ampliar la dotació més enllà del personal estructural.
Pel que fa a les connectivitats, se n'han repartit 44.357 però Cuenca ha detallat que se n'han adquirit fins a 90.000, que s'aniran donant segons les necessitats que es presentin. D'altra banda, s'han transformat els centres millorant la velocitat de connexió, el control remot o la seguretat. Aquesta darrera pota encara està en marxa i està previst que s'acabi al juliol.
La secretaria ha explicat que també s'han establert les eines necessàries que permeten un control de l'ús que es fa d'aquesta tecnologia. Així, hi ha un directori únic d'alumnes i docents, on hi haurà un milió i mig d'usuaris i a partir del qual es podrà avaluar i saber l'ús que en fan dels ordinadors. Amb tot, ha assegurat que es garanteix l'autonomia de centres perquè puguin desenvolupar el seu pla pedagògic.
D'altra banda, 36.000 professors s'hauran format aquest curs sobre cultura digital, mentre que en cursos anteriors ho feien uns 6.000. La directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Mar Camacho, ha afegit que s'ha actuat també amb els centres i les famílies per tal que el desplegament del pla impliqui a tots els agents educatius.
La voluntat d'Educació és començar al setembre la segona fase del pla digital i l'objectiu final és que tinguin ordinadors tots els alumnes des de sisè. A més, es vol incidir en el pla digital d'altres centres com poden ser les escoles oficials d'idiomes, les d'adults o les d'educació especial.