El Pla de Seguretat Viària (PSV) 2021-2023 preveu establir l’estructura necessària per tal que el Servei Català de Trànsit (SCT) esdevingui l’autoritat de la mobilitat segura i sostenible a Catalunya.
Assumiria competències exclusives en la gestió del trànsit i la seguretat viària (per exemple, en la gestió i realització de les proves reglamentàries d’obtenció del permís de conduir i en l’expedició, revisió i anul·lació dels mateixos).
D’altra banda, s’incorporen accions com ara la necessitat de protocols i procediments vinculats a l’atenció psicològica de l’entorn de les víctimes mortals i/o greus de sinistres, o bé la col·laboració assistencial de víctimes ferides molt greus en el retorn a la seva activitat.
"Cal acompanyar les víctimes i fer-ne un seguiment perquè els accidents de trànsit fan estralls en els entorns familiars", ha destacat el conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena.
A nivell municipal, es preveu la creació d’un consell de viles, pobles i ciutats per intercanviar bones pràctiques en mobilitat urbana, i en aquest àmbit, el director de l’SCT ha explicat que “es promourà una línia d’ajuts i subvencions als ens locals perquè puguin fer realitat les zones 30 i la pacificació del trànsit per aconseguir una mobilitat més segura i sostenible”.
El PSV 2021-2023 s’estructura en els sis eixos estratègics del Pacte Nacional per a la mobilitat segura i sostenible i que preveuen, entre d’altres, la necessitat de repensar l’espai públic; adaptar les polítiques de seguretat viària; crear estratègies sensibilitzadores o desenvolupar espais de cooperació entre els diferents sectors implicats en la mobilitzat intel·ligent. Aquests eixos es despleguen en 193 accions i, per a aquest any, hi ha programades 695 activitats per promoure la mobilitat segura i sostenible i reduir els sinistres viaris amb víctimes.
El Pla de Seguretat Viària 2021-2023 recull totes les accions dels diferents Departaments de la Generalitat i les realitzades per altres administracions públiques, així com membres de la CCTSV que pertanyen a la societat civil.
Juntament amb el Pla de Seguretat Viària 2021-2023, s’han recollit també totes les accions del Pla ITS 2021-2023 (ITS: Intelligent Transport Systems- Sistemes Intel·ligents de Transport). En aquest sentit, les infraestructures del transport no podien quedar-se enrere, i cada dia es disposen de tecnologies més avançades que, des de ja fa uns anys, comencen a integrar-se en un nou model col·laboratiu, en el qual el vehicle es comunica simultàniament amb la infraestructura i amb els altres vehicles que circulen al seu voltant.
Algunes de les activitats incloses en el Pla ITS són la redacció del projecte Eix Pirinenc, la redacció del projecte de reversió d'autopistes i de l'equipament del vehicle connectat, la prova pilot d'instal·lació de la cabina estàndard dels radars i prova pilot del carro dels radars, prova pilot de la cruïlla intel·ligent, prova pilot de canvi de carril, prova pilot de l’avisador de ciclistes en túnels i prova pilot de drons.
El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, ha presidit aquest dimecres matí la sessió de la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (CCTSV) en què s’ha presentat el nou Pla de Seguretat Viària 2021-2023 i el programa d’activitats previst per a aquest 2021.
El nou PSV és, fonamentalment, la concreció en accions del Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible 2021-2030, aprovat pel Govern el passat mes de gener, un pla que aborda de manera transversal i per primera vegada la mobilitat segura, sostenible, saludable i intel·ligent, a més a més de la seguretat viària.
El conseller ha manifestat que "des del Departament d’Interior no s'escatimaran esforços, intel·ligència ni imaginació per seguir en la línia de reducció de la sinistralitat viària de les darreres dècades i té en l'horitzó l'assoliment de la Visió Zero al 2050". "Aquest Pla 2021-2023 és el primer aterratge en accions i activitats per arribar-hi", ha afegit.
Elena també ha remarcat que té "un compromís, per responsabilitat política i personal, per fer veure que els accidents de trànsit no són una anècdota en a la societat, sinó que són un drama i una xacra i que s'hi ha de posar recursos per erradicar-los".
En la presentació, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha puntualitzat que pel proper trienni el pla té com objectiu una reducció del 15% de les víctimes mortals l’any 2023 en relació a enguany.
El PSV 2021-2013 també té objectius específics per a la protecció dels usuaris més vulnerables de la mobilitat i en aquest sentit el responsable de l’SCT ha destacat que "per millorar la mobilitat i l’accidentalitat cal reduir l’ús del cotxe".