Front comú de les institucions de les comarques gironines per tal que es tirin endavant "actuacions necessàries" a l'AP-7, ara que ha deixat de ser de pagament.
En un estudi "de part" que han presentat la Diputació i la Cambra de Comerç, s'adverteix de la necessitat de fer cinc nous accessos en diferents punts, a més d'arreglar-ne d'altres i completar-ne tres més.
Entre els que consideren "més prioritaris" hi ha el de Girona Sud que permeti anar a Bescanó. I és que aquest punt és un dels més saturats, malgrat que "el peatge fa de regulador", segons el president de l'Àrea de Territori de la Cambra, Àlex Gilabert.
L'estudi pronostica un augment del 15% del volum de trànsit de mitjana en el tram gironí de l'autopista, però en alguns punts s'arribaria a doblar l'actual. Per això, proposen fer noves entrades i sortides a Girona Sud, una altra a Figueres Oest a la zona de l'AVE, una tercera a Medinyà i Sant Jordi Desvalls que connecti amb la Gi-633, una quarta que porti directe a l'Eix Transversal i la darrera a la zona de Tordera.
A més, l'estudi considera que cal acabar els tres accessos que ja s'han començat a la Jonquera, a Vilademuls i a Fornells de la Selva. Finalment, també preveu fer millores en d'altres de la demarcació. "Hem de mirar que es comuniqui de manera correcta amb la resta de territori", remarca Gilabert.
En aquest sentit, el vicepresident de Territori de la Cambra demana que les entrades i sortides "tinguin lògica", ja que l'autopista actual està pensada "des d'un punt de vista de pagament". "Estem convençuts que aquests accessos permetran millorar la permeabilitat per arribar al territori. Es tracta de tenir una mobilitat intel·ligent i no fer quilòmetres i desplaçaments inútils", concreta Gilabert
Per la seva banda, el president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, ha explicat que presentaran aquest estudi al Ministeri i demanaran reunir-se amb la titular del ram, Raquel Sánchez, per exposar-li quines són les necessitats que li calen a la demarcació.
Noguer ha deixat clar que reclamaran que compleixi amb el manteniment de l'AP-7, perquè n'és el titular. En aquest sentit, el president de la Diputació ha reconegut que estarien "encantats" que l'Estat traspassés a la Generalitat la gestió de les autopistes.
Pel que fa a una possible forma de pagament en un futur, Noguer assenyala que ho valoraran "si es dona el cas" i que, de moment, només contemplen l'autopista com a gratuïta. "Portem 50 anys pagant i ara hem de celebrar que, per fi, no hem de fer-ho", assenyala.
El president de la Cambra de Comerç, Jaume Fábrega, ha recordat que hi ha 649 empreses que es veuen afectades "directament" per les decisions que es prenguin en relació a l'AP-7. Fábrega reconeix que l'alliberament és una "molt bona notícia", però demana "responsabilitat" per tal que afavoreixi a aquestes empreses.
Finalment, l'informe també contempla canvis en la senyalització de les vies que connecten amb l'autopista i la de la pròpia autopista. Uns canvis que des de la Cambra consideren que han de ser "radicals". També preveu decisions concretes en altres serveis de mobilitat com el tren o l'autobús.