L'objectiu per al decenni 2020-2030 és la reducció del 50% de víctimes mortals i arribar a les zero víctimes el 2050.
El nou pla concreta en accions el Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible 2021-2030, aprovat el gener passat.
El pla es marca es marca també reduir un 12% els ferits greus. Contempla altres objectius concrets com reduir un 18% els infants morts, un 12% les víctimes d'atropellament, un 6% els ciclistes morts i ferits greus, un 3% els morts entre gent gran, un 6% els morts i ferits greus entre motoristes i un 6% en trajectes in itinere.
D'altra banda, es marca l'objectiu d'assolir una mobilitat prioritàriament senes efectes contaminants.
El pla s'estructura en els sis eixos estratègics del pacte nacional. Entre d'altres, repensar l'espai públic, d'adaptar les polítiques de seguretat viària i de crear estratègies sensibilitzadores o desenvolupar espais de cooperació entre els diferents sectors implicats en la mobilitat intel·ligent. Aquests eixos es despleguen en 223 accions. Per aquest any hi ha programades 695 activitats per promoure la mobilitat segura i sostenible i reduir el sinistres viaris amb víctimes.
Entre les accions previstes, destaquen les dirigides als col·lectius vulnerables. Entre aquestes hi ha ampliar l'espai destinat als vianants mitjançant la pacificació del trànsit i l'extensió de les illes per a vianants; establir itineraris segurs per a ciclistes en vies interurbanes; i oferir formació per als usuaris dels vehicles de mobilitat personal, entre d'altres.
Pel que fa a l'atenció a les víctimes d'accident de trànsit, s'incorpora oferir serveis a les víctimes greus dels sinistres viaris i també ampliar l’atenció psicològica immediata oferta pel Sistema d'Emergències Mèdiques a les víctimes greus menors d’edat per sinistres viaris.
En l’àmbit municipal, es preveu la creació d’un consell de viles, pobles i ciutats com a òrgan d’intercanvi de bones pràctiques en mobilitat urbana, i en aquest terreny, des del Servei Català de Trànsit es promourà una línia d’ajuts i subvencions als ens locals per poder realitzar actuacions vinculades a la mobilitat segura i sostenible, intel·ligent i de pacificació del trànsit. Es continuarà promovent també la redacció de plans locals de seguretat viària.