En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Davant de les altes incidències de casos per covid-19, el Departament de Salut ha habilitat un procediment per agilitar el tràmit de l'alta, que s'obtindrà de forma diferida en 7 dies en el moment de demanar la baixa.

L'objectiu d'aquesta habilitació és "alliberar" els professionals sanitaris de tràmits administratius.

Es tracta d'un procediment "temporal" i "excepcional" per rebaixar la gran càrrega de treball que estan assumint en les últimes setmanes els centres d'atenció primària (CAP), que només aquest dilluns van arribar a fer 99.808 visites per covid -en el pic de la cinquena onada, en van fer 47.992-.

En una roda de premsa per presentar aquest procediment, la secretària general del Departament de Salut, Mertixell Masó, ha afirmat que davant d'una situació epidemiològica "extraordinària", calen mesures "excepcionals".

Per tramitar la baixa, el resultat positiu de covid-19 ha d'estar registrat a l'historial clínic. En aquests moments, hi ha quatre maneres de comunicar-lo, ha recordat Masó. Un resultat positiu en un test d'autodiagnòstic, es a dir, fet a casa, es pot comunicar a la farmàcia per telèfon -cal evitar desplaçar-s'hi-; també, amb una eConsulta a través de La Meva Salut o a la web citasalut.gencat.cat, a l'apartat de símptomes de la covid-19. En aquests casos, la persona s'ha d'identificar amb el CIP o DNI i indicar la marca del test que s'ha fet servir.

La quarta via és contactar amb el CAP o el 061. Masó ha indicat que aquesta és ara la "menys recomanable" en cas de patir símptomes lleus o no tenir-ne, per "reservar" els centres de salut per a les persones que no es troben bé.

Quan el positiu hagi quedat registrat, la persona amb covid rebrà un missatge de text al mòbil a partir del qual podrà notificar els contactes estrets i tindrà la possibilitat de tramitar la baixa laboral si és necessari. És en aquest moment que es generarà l'alta diferida per a set dies després.

Això sí, si després de set dies aquesta persona encara es troba malament, haurà de contactar amb el CAP perquè valori el seu cas i l'alta quedarà anul·lada. Des de Salut també recorden que en cas de trobar-se malament, sí que cal contactar amb el centre de salut, abans o després d'aquests set dies.

Aquest nou sistema pretén reduir les baixes que hagin de gestionar els professionals de l'atenció primària. I és que ara només passaran per les seves mans les dels ciutadans que acudeixin presencialment als CAP. En canvi, tots els positius que es comuniquin a través dels mitjans telemàtics disponibles aniran a parar a l'Institut Català d'Avaluacions Mèdiques (ICAM).

L'objectiu és que l'ICAM absorbeixi bona part de les baixes que ara mateix estan havent de gestionar el professionals mèdics del CAP. El Departament ha insistit també que les baixes tindran efecte retroactiu, per la qual cosa ha reclamat deixar la pressa per obtenir el paper.

Aquest serà el mateix procediment per a les persones que siguin contactes estrets no immunitzats -no estiguin vacunats o no hagin passat la malaltia darrerament-.

El Departament de Salut preveu que la majoria de baixes i altes es tramitaran a partir d'ara a través d'aquest procediment. Actualment hi ha 123.406 baixes obertes per covid -dades de dilluns-. El 7 de gener, n'eren unes 74.000. En el cas dels professionals sanitaris, el 3,4% tenen la baixa per covid.

Tot i aquest procediment ha d'alliberar d'alguns tràmits els professionals sanitaris, la baixa encara ha d'estar signada per un metge. Fa temps que els metges demanen alliberar-se de tràmits burocràtics que no aporten valor a la tasca assistencial i, en aquesta sisena onada, reclamen que les baixes per covid-19 es puguin autojustificar, competència estatal.