En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Estat, Generalitat i Diputació de Girona s'han emplaçat a trobar una "solució" per a la congestió de trànsit que es registra la sortida de Girona Sud des que es van alliberar els peatges, de cares al 2023.

Una actuació que seria provisional a l'espera que es desenvolupi l'entorn, i també el futur nou Trueta, i que s'haurà de negociar amb els ajuntament implicats: Salt i Vilablareix.

Tant el secretari general d'Infraestructures del Ministeri, Xavier Flores, com el secretari general de Vicepresidència, Ricard Font, han assegurat que aquest és el tram de la demarcació que més els "preocupa" i que cal posar-hi fil a l'agulla.

D'altra banda, les administracions treballen en altres millores als accessos actuals com la creació d'un aparcament de camions a Vilademuls, un espai de 'car sharing' a Girona Oest, aixecar una rotonda a la sortida de l'Escala i millorar la connectivitat a la C-66 des de Girona Nord, entre d'altres.

L'Estat té previst millorar tots els accessos de l'AP-7 a les comarques gironines i properament abordarà la creació de noves sortides un cop alliberats els peatges. Així ho ha anunciat Flores després de la primera reunió del grup de treball d'infraestructures a la demarcació constituït arran de la Comissió Bilateral Generalitat-Estat.

Entre les actuacions més destacades, hi ha la finalització de l'accés de la Jonquera Nord per permetre completar totes els moviments; rotondes per facilitar la sortida del trànsit a Girona Nord –amb una estructura en forma de viaducte per connectar amb la C-66-, un aparcament per a camions a la platja de peatge de Vilademuls amb capacitat per a 86 vehicles i nous serveis i un gran aparcament a la sortida de Girona Oest per facilitar el 'car sharing' o vehicle compartit. També s'eliminaran les barreres de les sortides Nord i Sud de Figueres.

Les intervencions més imminents seran les de la Jonquera, Vilademuls i Girona Oest però en breu es començaran a redactar els projectes de l'Escala, Girona Nord i Maçanet. Estat i Generalitat esperen que tots es puguin executar entres aquest anys i el 2023.

El que més preocupa a totes tres administracions, però, és trobar una solució per a la sortida de Girona Sud, que en determinats moments del dia registra un important col·lapse circulatori. Si abans ja s'hi concentrava un elevat volum de vehicles, l'alliberament dels peatges ha agreujat la situació.

Flores ha explicat que aquest es el punt que requereix d'una actuació "més complexa" perquè, a banda dels desenvolupaments futurs previstos a la zona, l'espai té diferents titularitats. Entre elles, de Salt i Vilablareix. "Hem d'obrir una línia directa per parlar de quina és la millor solució a curt termini però també pensant en desenvolupaments futurs", ha precisat Flores.

Per això, esperen que a la propera trobada ja s'hagin reunit amb les diferents administracions implicades i puguin portar, com a mínim, un "esbós de cap a on hem d'anar" a la propera reunió. Preguntat per terminis, Font ha dit que "pel 23 cal tenir una solució". Altra cosa, ha afegit, és que sigui "un dels diferents estadis de la pantalla" però que cal posar-hi fil a l'agulla.

Font també ha admès que el trànsit ha augmentat molt arran de la fi dels peatges i que, amb ell, ho ha fet també la circulació de camions, amb el conseqüent augment de l'accidentalitat. En aquest sentit, ha apostat per millorar els espais de descans per a aquests combois i la millora dels accessos per drenar el trànsit.

El grup de treball d'infraestructures format pel el president de la Diputació, Miquel Noguer, el secretari general de Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, i el propi Flores s'ha marcat com a objectiu fer reunions cada dos mesos. A les properes està previst abordar la construcció de nous accessos, millores a l'N-II o la futura estació de l'AVE a l'aeroport de Girona.