Les patronals de la cadena de valor agroalimentària i el gran consum han advertit que la vaga de transportistes ha generat una situació "insostenible".
Han instat a acabar "immediatament" el conflicte que està posant "en clar risc el proveïment de productes".
"És un problema d'Estat", denuncien en un comunicat conjunt, l'Associació d'Empreses de Fabricants i Distribuïdors (Aecoc), l'Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució (Anged) i la Confederació de Cooperatives Agràries, entre altres. Segons denuncien, nombroses empreses i cooperatives han interromput els seus processos de fabricació i es veuen obligades a tancar temporalment les plantes davant la manca de subministrament.
Algunes de les companyies que han aturat la producció per les incidències de la mobilització dels transportistes són Calvo, Azucarera, Cuétara, Dcoop, JaenCoop, Agrosevilla o fàbriques de pinso i altres com Danone, Estrella de Galícia o Heineken- Cruzcampo han anunciat que ho hauran de fer pròximament.
Els fabricants i les cadenes de distribució reclamen als vaguistes que "deixin de coaccionar la resta de sectors" i avisen que el conflicte ja amenaça la producció i fa perillar més de 100.000 llocs de treball.
Per això, insten a "acabar immediatament" amb el conflicte que fa nou dies que dura. "És inajornable posar fi a aquesta situació que està posant en clar risc el proveïment de productes, així com la continuïtat de milers de negocis i llocs de treball", afirma el text.
Segons relaten, les empreses treballen per adaptar el seu assortiment, tractant de reemplaçar aquells productes que no estan arribant al punt de venda per altres alternatives.
Entitats com la Federació Espanyola d'Indústries d'Alimentació i Begudes (Fiab), l'Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (Asedas) o l'Associació de Cadenes Espanyoles de Supermercats (Aces) asseguren que si es manté l'atura, "els danys sobre un sector que aporta a l'economia espanyola més de 4,5 milions de llocs de treball i el 20% del PIB poden ser irreparables".
Per la seva banda la indústria càrnia i també la dels cereals estan en situació d'alerta per l'enquistament de la vaga del transport, que aquest dimarts suma el seu novè dia d'aturades. "La situació ja és preocupant, i s'afegeix a la generada per la guerra a Ucraïna", ha reconegut el secretari general de la Federació Empresarial de Carns i Indústries Càrnies (FECIC), Josep Collado, que ha apuntat més a problemes d'exportació dels productes carnis que no pas a un possible desproveïment dels supermercats.
"La vaga del transport ens està afectant amb la sortida de cereals i farina de soja dels ports de Tarragona i de Barcelona. Hi pot haver un problema molt greu de subministrament", ha apuntat Paco Yglesias, director general d'Agro Fundamenta.
Qui també s'ha pronucniat aquest dimarts sobre els efectes de la vaga de transportises és el president de Pimec, Antoni Cañete, que ha advertit sobre els efectes que està tenint sobre el teixit productiu. Segons ha revelat en una roda de premsa celebrada a Barcelona, algunes companyies ja estan aturant la seva activitat per falta de subministraments.
"Avui ja ens han començat a trucar empreses que han hagut d'aturar la seva producció", ha detallat posant l'exemple d'una marca de cafè que fa quatre dies que es tancada.
"El transport afecta tota l'economia. Es fa del tot urgent solucionar i donar resposta", ha afegit Cañete abans de ressaltar que les mesures proposades fins ara pel govern de l'Estat son "inconcretes" i insuficients per desconvocar la vaga de camioners.