La Taula d'entitats del Tercer Sector Social i l'Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) reclamen a la Generalitat que creï el fons d'atenció solidària.
Hauria de servir per fer front als impagaments en les factures de la llum de les famílies en situació de vulnerabilitat generats a partir del 2021, a què es va comprometre en el conveni signat amb Endesa.
Segons han explicat en una roda de premsa per valorar aquest conveni signat just fa un any, aquest fons no s'ha posat en marxa. "És una urgència enorme: tenim els efectes de la pandèmia i de l'escalada de preus de la llum", ha advertit Maria Campuzano, de l'APE.
La Taula del Tercer Sector i l'APE consideren que el conveni és una "bona eina" però reclamen "aprofitar-ne al màxim la potencialitat". La presidenta de la Taula del Tercer Sector de Catalunya, Francina Alsina, ha destacat que "no s'han espremut totes les possibilitats" de l'acord.
La Generalitat i Endesa van signar un conveni just fa un any que va permetre condonar el deute que famílies en situació de vulnerabilitat havien acumulat amb la companyia fins el 2020. Així, Endesa es va comprometre a assumir el 100% del deute acumulat de les famílies entre el 2015 i el 2018 i el 50% del 2019 i el 2020, mentre que la Generalitat i les administracions locals finançarien l'altra meitat dels darrers dos anys.
Les entitats socials i l'APE alerten que la Generalitat encara no ha posat en marxa el fons d'atenció solidària, que havia de ser el mecanisme estable per prevenir i fer front als impagaments. Segons el conveni, aquest fons ha d'estar finançat com a mínim en un 50% per Endesa i com a màxim en un 50% per la Generalitat.
"Cal resoldre amb urgència el deute que s'ha acumulat a partir del 2021 i en endavant. És un problema que està generant angoixa i pressió a les famílies. El conveni deixava molt clar com resoldre els deutes entre el 2015 i el 2020 però no com fer-ho amb el generat a partir del 2021, en plena emergència social", ha advertit Campuzano.
Fonts d'Endesa han assenyalat que tenen constància a través de les administracions que s'està treballant en la creació del fons, que és el que "permetrà activar els ajuts destinats a eixugar el deute acumulat de les famílies vulnerables" a partir del 2021.
Segons dades facilitades per la companyia, el deute acumulat el 2021 per les famílies en situació de vulnerabilitat ascendeix a 19 milions d'euros (MEUR). Actualment a Catalunya hi ha 35.350 clients amb informe de vulnerabilitat dels serveis socials, segons dades tancades el febrer.
Les entitats socials i l'APE han alertat que l'emergència social s'ha agreujat durant la pandèmia i que, per tant, les famílies en situació d'exclusió cada vegada són més. Alsina ha recordat que un 29 % de la població catalana viu en risc d’exclusió social, un milió més que fa tres anys, segons l’informe de la Fundació FOESSA que va presentar fa uns dies Càritas; una situació que "no s'havia viscut mai, ni en els pitjors anys de crisi", ha advertit.
D'altra banda, l'APE i el Tercer Sector han advertit que algunes famílies estan rebent cartes d'Endesa reclamant-los un deute condonat i demanen que aturi aquesta "mala praxi". També insten la Generalitat a assegurar que totes les famílies que hi tenien dret se'ls ha condonat el deute.
Fonts d'Endesa asseguren que no tenen constància d'aquesta situació i que no és la manera d'actuar de la companyia, ja que va aturar la reclamació dels deutes. Les mateixes fonts afegeixen que, si s'ha produït un cas concret, l'analitzaran per conèixer-ne les causes.
Una altra de les reclamacions d'entitats i moviments socials és replicar aquest conveni a les altres companyies subministradores i prioritzar-ne Naturgy i Iberdrola, ja que així s'arribaria a un 85% de cobertura, han assenyalat. El que està passant ara és que, a les famílies que són clientes d'altres companyies, se'ls està acumulant el deute des de fa anys.
També demanen que es generalitzin els comptadors socials, ja que en l'acord Endesa es va comprometre a garantir l'accés d'urgència al subministrament bàsic d'electricitat o gas a través de la instal·lació d'un comptador temporal a les famílies vulnerables que es trobin en situació d'ocupació en precari, disposin del certificat d'empadronament vigent i d'un informe dels serveis socials municipals. Aquest acord es va establir per motius d'urgència social, per a la garantia de la seguretat a l'habitatge i en la protecció de la salut de les persones que hi viuen.
Segons han exposat en la roda de premsa, a Catalunya només s'han instal·lat una quinzena d'aquests comptadors. Les entitats lamenten que no s'hagi desplegat aquesta mesura, que "pretén evitar que les famílies hagin de triar entre viure a les fosques o connectar-se irregularment a la xarxa".
En aquest sentit, demanen a la Generalitat que assumeixi el lideratge perquè els serveis socials municipals tinguin clar el procediment i s'evitin bloquejos administratius i a Endesa, que "deixi de tallar connexions irregulars sense informar abans que existeix aquest mecanisme per accedir de manera regular al subministrament". Segons l'APE, Endesa està tallant la connexió d'edificis sencers sense abans informar d'aquesta opció.
Per la seva banda, Endesa va enviar una carta a l'octubre als serveis socials de Catalunya informant-los del procediment per demanar l'alta de subministrament per urgència social. És a través dels serveis que s'ha de fer la sol·licitud. Les fonts consultades de la companyia indiquen que si, en el marc d'una inspecció o per la denúncia d'un tercer -veí, policia-, detecten una connexió irregular estan obligats a tallar-la perquè representa un risc per a la seguretat.