En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El departament de Salut ha anunciat aquest dijous que les incapacitats temporals generades a causa d’un ingrés es gestionaran des dels hospitals per treure pressió a les agendes dels professionals de l’atenció primària.

La mesura, que ha començat a implementar-se a partir d’una prova pilot que s’ha dut a terme al Vallès Occidental Est, està previst que es desplegui totalment arreu del territori català a finals d’aquest any 2022.

Segons el volum de població activa que genera un ingrés hospitalari, es preveu un estalvi d’entre 180.000 i 324.000 visites anuals.

Segons la directora del Servei Català de la Salut, Gemma Craywinckel, aquesta “desburocratització” permetrà “agilitzar el procés” amb una “clara millora” per pacients i professionals.

Pel que fa al conseller de Salut, Josep Maria Argimon, ha destacat que és tracta d’una iniciativa “pionera, automatitzada i que permet fer la vida més fàcil”. En aquest sentit, ha remarcat que “estalvia desplaçaments de familiars del pacient hospitalitzat” que han d’anar al centre de primària per gestionar la baixa i també “té un impacte favorable en el dia a dia dels CAP”.

S’ha realitzat amb una plataforma de gestió de baixes desenvolupada al mateix equipament hospitalari i ha implicat l’atenció primària i comunitària de 19 equips, el propi hospital, l’ICAM i el Servei Català de la Salut.

Els objectius que es persegueix amb aquest canvi passen per agilitzar els processos, disminuir el nombre de contactes a l’atenció primària per gestions d’aquest tipus, així com millorar l’experiència del pacient i el seu entorn.

En aquesta zona la tramitació de la incapacitat temporal (IT) s’inicia a l’hospital, al prescriure la petició d’acord amb l’ordre d’ingrés. Un cop el pacient està ingressat, l’administració del centre recull la informació requerida per gestionar-la i es genera automàticament el comunicat de confirmació si el pacient segueix ingressat 7 dies després del primer dia que es va faltar a la feina, amb una validesa de 14 dies.

Tant la baixa com el primer comunicat es pot descarregar immediatament des de l’aplicació de La Meva Salut. Pel que fa als següents comunicats de confirmació, es gestionen a l’atenció primària. El desplegament es farà de forma esglaonada arreu de Catalunya durant el 2022 i seguirà un procés similar a totes les regions. En total, s’implantarà en 57 hospitals i s’integrarà en 22 sistemes d’informació diferents.

La directora de gestió de pacients i atenció al ciutadà del centre, Pilar Doretto, ha subratllat que ha finalitzat amb una valoració “positiva” per part dels professionals i la ciutadania. En la mateixa línia s’ha pronunciat la directora de l’EAP Canaletes-Fontetes de Cerdanyola del Vallès, Cristina Cabistañ, que ha posat l’accent en què permet "evita desplaçaments i perjudici” pel propi pacient” i que es tracta d’una gestió de caràcter administratiu que es pot fer de forma senzilla des de l’hospital.

Inicialment, aquesta nova gestió es realitzarà als pacients hospitalitzats de diferents procedències (urgències, programats quirúrgics, programats mèdics) i als pacients d’urgències amb ordre d’ingrés (pendents d’ingressar). Tot i això, Craywinckel ha obert la porta a incloure altres casuístiques, així com també veure si hi ha centres privats interessats en incorporar-ho.

Amb això es preveu un estalvi d’entre 180.000 i 324.000 visites anuals als CAP, segons el volum de població activa que genera un ingrés hospitalari. Durant els tres mesos de prova pilot a l’Hospital Parc Taulí s’han generat més de 400 incapacitats temporals des de l’hospital i 66 primers comunicats, també generats automàticament des de l’hospital.

D’altra banda, el departament de Salut també ha avançat una altra iniciativa de l’Institut Català de la Salut (ICS). Es tracta de la implantació de pantalles tàctils en els equips d’atenció primària, un projecte que ja ha donat bons resultats a les Terres de l’Ebre, Catalunya Central i Girona i que ara s’estendrà a la resta de centres de Catalunya.

L’objectiu és dotar a la ciutadania de més eines per poder dur a terme de forma autònoma determinades accions com justificants de visita, impressió del certificat covid o del pla de medicació.