En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

El director del Museu del Cinema, Jordi Pons; el tinent d'alcaldia Lluís Martí, i l'artista i fotògraf Miquel Planchart, durant la inauguració de l'exposició temporal. / Foto: Ajuntament de Girona

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El Museu del Cinema ha inaugurat avui l'exposició temporal 'De formes deformes. Una forma diferent de veure l'estereoscòpia de Miquel Planchart'.

Una mostra de l'aplicació de la tècnica estereoscòpica en la fotografia a partir de la interpretació personal de l'autor, que és artista i fotògraf i que també comissaria l'exposició.

La mostra fa un recorregut immersiu al voltant de 34 imatges tridimensionals de gran format creades amb l'aplicació de la tècnica estereoscòpia, definida per primera vegada el 1838 i que va assolir la seva màxima potencialitat amb la fotografia, a partir de mitjans del segle XIX.

També s'hi pot veure una peça audiovisual on es reprodueixen més imatges en 3D creades per Miquel Planchart. A més, l'exposició inclou una petita mostra de dotze objectes i aparells de les col·leccions del Museu del Cinema vinculats als inicis de la fotografia estereoscòpica.

"Estem contents que en aquesta mostra s'hagin recuperat les tècniques estereoscòpiques perquè tothom en sigui coneixedor", ha destacat el tinent d'alcaldia de Girona Lluís Martí. "Es tracta d'una tècnica que, tot i ser antiga, amb l'ajut de la tecnologia dona un resultat espectacular que, de ben segur, el públic no s'espera", ha afegit.

En aquesta exposició, l'artista suggereix dues lectures sobre una mateixa obra. En un primer moment, Planchart convida l'espectador a veure imatges abstractes que representen composicions surrealistes i mons onírics. Les peces observades recorden la visió d'un calidoscopi, de fractals generats a través de programari, d'un macramé visual, d'un mandala fotogràfic o d'un mosaic d'imatges.

En una segona lectura, a través de l'ús d'ulleres 3D, les mateixes fotografies prenen formes tridimensionals i es converteixen en llenguatge figuratiu. Les ulleres per fer l'observació es donen als visitants a l'entrada de l'exposició.

Les obres que componen aquest treball estan estructurades en series diferenciades entre si. Cada sèrie constitueix un bloc independent on queden representats elements tan diferents com poden ser arbres, les arts escèniques, elements arquitectònics o ruïnes, entre altres. "Gràcies a aquesta organització, cada una de les sèries acosta l'espectador a un enfocament disruptiu, trencador, d'allò que les persones veiem de forma quotidiana", explica el Museu del Cinema.

Per a la observació 3D, la tècnica aplicada correspon a l'anàglif, que utilitza els colors del sistema additiu, el vermell (primari) i cian (secundari), per crear la possibilitat de veure-hi de manera estereoscòpica a través d'ulleres amb els filtres corresponents. Aquesta tècnica es va desenvolupar en el transcurs de l'últim terç del segle XIX, una època en què l'estereoscòpia va tenir una presència destacada en la fotografia.

De forma complementària, el Museu del Cinema ha organitzat un taller teoricopràctic per fer fotografies estereoscòpiques a partir de tècniques bàsiques. L'activitat es farà els dissabtes 15 i 22 d'octubre al matí. Les inscripcions -hi ha places limitades- s'han de fer a través de la web del museu.