Tots els vehicles que tenen més de 4 anys, obligatòriament, han de passar la ITV. Circular amb l'enganxina caducada, o bé fer-ho amb la inspecció desfavorable i no s'ha anat directament al taller, es considera una falta greu.
En aquests casos, la multa és de 200 euros.
En els darrers anys, però, aquesta és una infracció que va a l'alça. Segons dades del Servei Català de Trànsit, que Interior ha fet públiques arran d'una pregunta parlamentària, a les comarques gironines cada vegada els Mossos d'Esquadra atrapen més conductors que circulen amb la ITV caducada.
Aquest 2022, només durant el primer semestre, els agents de Trànsit ja han posat 4.098 denúncies per aquest motiu arreu de la demarcació. De mitjana, això suposa que cada dia atrapen 22 conductors que circulen amb la ITV caducada. Bé sigui en un control específic per controlar la documentació, en un altre de rutinari -per exemple, els d'alcoholèmia i drogues- o perquè hi ha hagut un accident i els mossos s'han desplaçat fins al lloc del sinistre.
Sobretot, allà on s'han interposat més denúncies és a la zona del Gironès i a l'Alt Empordà. De fet, les àrees regionals de trànsit de Girona i Figueres sumen més de la meitat de les multes (2.820). També, perquè la mobilitat hi és elevada i perquè en aquestes zones hi passen algunes de les artèries viàries de la demarcació (com l'N-II o l'autopista AP-7).
Deixant de banda el parèntesi del 2020, en què la mobilitat va caure en picat arran de la pandèmia, les dades d'Interior també permeten veure com les multes per circular sense la ITV no paren de créixer. De fet, només durant el primer semestre del 2022, la xifra ja ha superat totes les sancions que els Mossos van interposar en tot el 2019 per aquest motiu (3.783).
I si continua aquesta tendència, l'any es tancarà amb rècord de multes. Fins i tot, per sobre del 2021, quan els Mossos van arribar a interposar fins a 6.376 sancions per circular amb la ITV caducada per la xarxa viària gironina. Una xifra que doblava les 2.752 del 2020, un any marcat per la covid-19 i el confinament, i que multiplicava amb escreix les 2.336 del 2018.
Anar sense la ITV, però, no és l'única infracció relacionada amb els papers del vehicle que ha anat a l'alça. També creixen aquelles denúncies contra conductors que surten a la carretera sense assegurança. En aquest cas, sempre que aturen un vehicle, ja sigui durant un control preventiu o perquè ha comès una infracció, els Mossos d'Esquadra s'asseguren sempre que tingui pòlissa.
Entre gener i juny, arreu de la xarxa viària gironina, la policia ha atrapat 771 conductors que no en tenien cap de contractada. En aquests casos, la multa s'estén des dels 601 fins als 3.005 euros i també comporta la immobilització del vehicle. A més, si l'infractor no té assegurança i causa un accident amb víctimes, fins i tot es pot enfrontar a penes de presó.
Les multes que els Mossos han interposat durant el primer semestre d'any per no tenir assegurança, o bé no haver-la renovada, ja superen les de tot el 2018. Aleshores, arreu de les comarques gironines, en van posar 651.
El 2019, el darrer any prepandèmia, els agents de Trànsit van atrapar 865 infractors sense pòlissa. De fet, gairebé els mateixos que al 2020, quan van posar 811 denúncies tot i les restriccions arran de la covid-19. L'any passat, com també passava amb la ITV, la xifra va marcar un rècord i els Mossos van posar 1.155 multes.