L’ús del bus urbà a Girona es va reduir durant la pandèmia i els anys 2020 i 2021 va arribar a la xifra de 1.658.150 viatges i 2.256.279 viatges anuals respectivament i aquest 2022 els números estan remuntant.
De gener a agost s'ha arribat als 1.726.008 viatges, gairebé un 30% més que els viatges que es van fer durant el mateix període del 2021 (1.329.140) i pràcticament un 70% més que els viatges que es van fer els primers vuit mesos de 2020 (1.019.380).
La xifra d’aquest any s'aproxima, a més, als 2.178.230 de viatges que es van fer de gener a agost del 2019 i la tendència creixent fa que es prevegi igualar les dades prepandèmia en els propers mesos.
"La pandèmia va representar un canvi d’hàbits en molts aspectes, i un dels més afectats en va ser l’ús del transport públic, que va patir una gran davallada", admet La regidora de Mobilitat, Marta Sureda. Ara, amb l'objectiu de recuperar encara més viatgers, l'Ajuntament ha engegat una campanya per promoure el bus urbà.
"En l’actual context energètic i climàtic, ho fem amb l’objectiu de conscienciar la ciutadania sobre l’ús del transport públic, recordant tots els avantatges que representa i també les diferents possibilitats de targetes i bitllets", explica la regidora de Mobilitat. I precisa: "Tot i que estem recuperant nivells de viatgers propers a les xifres prepandèmia, volem que més gent conegui i utilitzi aquest servei públic tan necessari per al conjunt de la ciutat”.
Entre d'altres, la campanya explicarà que es pot pujar en el bus amb bicicleta, patinet o animals de companyia; que tots els busos estan adaptats a persones amb mobilitat reduïda, i que, per evitar situacions de perill o possible assetjament, les persones que hi ha al bus poden demanar al conductor o conductora baixar del vehicle en un punt sense parada fixa.
Pel que fa a les tarifes, l'Ajuntament destaca que els títols multiviatge comprats entre l'1 de setembre i el 31 de desembre d'aquest any tenen un descompte d’entre el 30% (en el cas de les T-10 i T-10/30, BUS 18, BUS 25 i BUS UdG) i el 50% (en el cas de les T-50/30, T-MES i resta de títols multiviatge de l’àrea urbana de Girona) sobre el preu vigent.
A banda, totes les persones de més 70 anys o menys de 12 tenen el viatge gratuït i els que tenen entre 12 i 25 anys i entre 65 i 70 anys tenen un preu reduït en cada viatge. Per gaudir d'aquests descomptes, cal demanar la targeta corresponent als centres que formen part de la xarxa de venda i recàrrega de l'ATM o a l'estació d'autobusos del parc Central.
A la ciutat hi ha 290 parades de bus actualment i una flota de 33 autobusos urbans. Gràcies a la compra d’onze autobusos en el darrer any, l’antiguitat mitjana de la flota és de 8,2 anys. A més, deu busos funcionen amb gas natural i pròximament se n'incorporaran dos més d'elèctrics. Girona compta actualment amb dotze línies de bus que connecten tots els barris i enllacen el municipi amb Salt, Sarrià de Ter, Sant Julià de Ramis, Vilablareix, Aiguaviva i Fornells de la Selva.
En paral·lel a la recuperació de viatgers que viu el bus urbà, Girona també ha vist com baixa el trànsit de vehicles privats a la ciutat. En concret, s'ha reduït més d'un 20% des del 2019, l'últim any prepandèmia.
Entre aquell gener i desembre, es va registrar una mitjana de trànsit de 6.618 vehicles privats al dia. Ara, quan falten quatre mesos per acabar el 2022, la mitjana de vehicles de gener a agost és de 5.125 cotxes. Una dada que representa una disminució del 22,56% respecte al 2019.
"Aquest descens està motivat en gran part per la instauració del teletreball, que va començar durant la pandèmia i ha vingut per quedar-se en gran part d'empreses i organismes públics i privats", explica la regidora de Mobilitat.
La intensitat del trànsit de vehicles privats a la ciutat de Girona es calcula a partir de la circulació que es registra en 33 punts del municipi i que inclou vies com el carrer de Barcelona, el carrer Emili Grahit, el carrer Güell, el carrer de Santa Eugènia o el passeig d’Olot, entre d’altres.