Els mossos d'esquadra i els policies locals van interposar més de 420 denúncies diàries per l'ús del telèfon en la conducció durant la darrera campanya contra les distraccions al volant, realitzada l'abril passat.
En total es van interposar 3.178 sancions, de les quals 2.957 van ser per la manipulació o subjecció del mòbil.
Cada any es posen a Catalunya més de 20.000 sancions per fer ús del mòbil o altres sistemes de comunicació mentre es condueix i les distraccions continuen sent la primera causa dels accidents amb víctimes.
Per això, aquesta setmana es posa en marxa una campanya preventiva de control de les distraccions i també de compliment dels semàfors.
Les distraccions causades per l'ús del telèfon mòbil són les més esteses i incrementen considerablement el risc d'accidents de gravetat. La pèrdua de punts per aquest motiu ha pujat fins a 6 punts per utilitzar el mòbil o subjectar-lo amb la mà, durant la conducció.
En la campanya, també funcionaran els sistemes d'intel·ligència artificial instal·lats a la B-23 i a la C-58 per detectar automàticament aquest tipus d'infracció. Aquest sistema va començar a funcionar aquest passat mes de setembre.
Aquesta nova tecnologia basada en intel·ligència artificial funciona a través d’unes càmeres que capten i fotografien tots els vehicles a peu de carretera indiscriminadament i, amb un procediment de filtratge automatitzat, només envia al sistema informàtic aquells arxius en què detecta que hi ha una probabilitat elevada que hi hagi una persona utilitzant el mòbil mentre condueix.
Diversos paràmetres, com la posició del conductor en el vehicle, fan possible que el sistema faci un cribratge automàtic de les imatges realitzades. En última instància aquestes fotografies seleccionades sempre són revisades per un tècnic del Servei Català de Trànsit per verificar que s’està cometent aquesta infracció.
Fins ara els usuaris que conduïen fent ús del mòbil només podien ser enxampats in fraganti i sancionats al moment pels agents de l’autoritat a peu de carretera. Els vehicles espiell –patrulles dinàmiques no logotipades– dels Mossos d’Esquadra i les sancions des dels mitjans aeris han fet possible ampliar el nombre d’infraccions localitzades, però el Servei Català de Trànsit n’ha automatitzat la detecció amb aquest sistema d’intel·ligència artificial.