El projecte dels Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) que el govern espanyol ha entrat avui al Congrés augmenta sensiblement les inversions a les comarques gironines per al 2023.
En comparació amb els 108,13 milions d'euros que es van pressupostar per a aquest exercici, la xifra s'incrementa un 4,4%. En concret, l'any vinent, l'executiu del PSOE i Podem preveu destinar 112.983.910 euros a la demarcació.
El document que ha fet públic la Moncloa inclou moltes partides genèriques, concreta poques inversions i algunes són quasi testimonials. El gruix més destacat de les inversions va a parar a les empreses públiques Adif i Renfe. L'administrador d'infraestructures preveu destinar 34,1 milions d'euros a la demarcació en projectes que afecten també altres províncies, però no concreten en quines actuacions.
S'hi inclouen 31,5 milions d'euros per a rodalies, una xifra que dobla la de l'any passat (15,8 milions d'euros) i 2,6 milions d'euros per a una partida de 'rodalies i mobilitat urbana".
Els comptes també preveuen actuacions en estacions per valor de 18.000 euros i un estudi sobre la supressió del pas a nivell de Figueres, amb una partida testimonial de 100.000 euros. En canvi, els pressupostos per a l'any que ve no contemplen cap partida específica per a l'estació de l'AVE.
Dins les empreses públiques, els PGE també pressuposten 6,5 milions d'euros per a l'aeroport de Girona a través d'Enaire, la major part (4,5 milions d'euros) per a incrementar la seguretat operacional i 1,2 milions d'euros en inversions de suport i reposició.
Si es passa la lupa per ministeris, el gruix més gran se l'endú l'N-II amb 6,1 milions d'euros. D'aquests, 2,1 milions per continuar amb les obres de condicionament de l'N-II entre Tordera i Maçanet de la Selva, que haurien d'acabar l'any que ve i 2,5 milions d'euros més al tram de l'N-II entre Bàscara i Orriols.
A la resta del tram nord de la carretera fins a Pont de Molins, l'Estat preveu una inversió d'1,5 milions d'euros: 500.000 euros per al tram de Bàscara fins a la variant de Figueres; 500.000 més per a la variant de Pont de Molins i 500.000 al tram Figueres-Pont de Molins.
En canvi, es queden sense partida la millora de la seguretat vial de l'N-260 a Llançà i entre Sant Joan de les Abadesses i Ripoll o l'estudi per fer dos accessos a l'AP-7 al seu pas per l'Alt Empordà.
En Cultura, pràcticament l'única inversió ministerial que recullen els pressupostos són 290.000 euros per a l'Arxiu Històric de Girona, encallat per falta d'acord entre l'Ajuntament i l'Estat. Amb una inversió valorada en 14,5 milions d'euros, el govern espanyol preveu fer-hi aportacions anuals fins al 2026 amb 4,5 milions l'any 2024; 4,9 al 2025 i 4 milions més a 2026.
L'altra partida cultural que inclouen els comptes són obres al Castell de Sant Ferran per valor de 300.000 euros. D'altra banda, els PGE inclouen una partida de 150.000 euros per al parador d'Aiguablava.
Per últim, pel que fa al litoral marítim, el Ministeri de Transició Ecològica preveu una inversió de gairebé 700.000 euros en actuacions. En concret, inclou una partida de 230.000 euros per al control de la regressió de la costa a Girona i 100.000 més per a la protecció i recuperació de les dunes litorals.