En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Un ciclista signa per aconseguir que la carretera dels Àngels es tanqui als cotxes durant els diumenges al matí. / Foto: Aleix Freixas (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El proper 30 d'octubre farà 1 any que una ciclista va morir atropellada a la carretera dels Àngels, la GiV-6703 (Girona, Quart i Sant Martí Vell).

Per commemorar l'accident i denunciar la inseguretat que pateixen els ciclistes en circular-hi, Mou-te en bici i la Federació Catalana de Ciclistes van organitzar una protesta el 22 de gener que consistia en tallar la carretera dels Àngels fins l'accés al santuari per dedicar-lo exclusivament a vianants i bicicletes.

Ara, les dues entitats repetiran la protesta el diumenge 30 d'octubre, coincidint amb el primer aniversari de la mort de la ciclista. L'acció es farà entre les 9 del matí i les 12 del migdia.

En aquesta franja horària, els vehicles a motor no podran accedir al santuari dels Àngels des de la GiV-6703, que s'agafa des de Girona i Quart. Per contra, si que es mantindrà oberta la via d'accés al santuari des de la banda de Madremanya.

Un dels membres de la junta de Mou-te en bici, Xavier Corominas, ha remarcat que l'objectiu és convertir "aquesta via en un carrer urbà" en què els vianants i els ciclistes en siguin els usuaris exclusius. A més, l'entitat vol fomentar la presència d'infants en la protesta.

Corominas ha recordat que "la mainada té molts espais per fer esport en àmbits segurs" com ara pavellons, camps de futbol o piscines. Tot i així, aquells qui vulguin practicar el ciclisme "no tenen cap alternativa" que passar per la carretera.

La mobilització prevista pel 30 d'octubre també vol convertir-se en una mostra que "és possible" tancar una carretera d'accés a un santuari als vehicles de motor.

De fet, en paral·lel a la mobilització Mou-te en bici manté oberta la campanya de recollida de signatures per aconseguir que "com a mínim un diumenge al mes" s'apliqui aquesta restricció entre les vuit del matí i les dotze del migdia.

Corominas ha remarcat que volen consensuar aquesta proposta "amb els ajuntaments, la Diputació i el Servei Català de Trànsit (SCT)" per trobar una sortida que faci el pes a tots els sectors. De fet, el responsable de la limitació hauria de ser l'SCT. Tot i així, l'entitat vol treballar la proposta amb els ajuntaments implicats pel pas de la GiV-6703, i la propietària d'aquesta carretera, la Diputació de Girona.

Per Mou-te en bici, l'ideal seria acompanyar aquesta restricció de vehicles amb un "conjunt d'activitats complementàries", com ara una oferta gastronòmica dels establiments que hi ha centrada en ciclistes i excursionistes. Segons Xavier Corominas, molts dels restaurants ja compten amb aquests productes concrets, perquè són part del seu públic però també podria convertir-se amb "un reclam".

El febrer d'aquest any ja hi va haver una trobada amb la responsable de l'SCT a Girona, el responsable de carreteres de la Diputació de Girona i l'alcalde de Quart. En aquesta reunió van emplaçar a l'entitat ciclista a fer un argumentari que servís de base per a les limitacions i parlar-ne més a fons en una nova trobada. Aquesta segona cita, però, mai s'ha acabat fent.

Per això Mou-te en bici ha decidit recollir signatures de persones que estiguin a favor d'aquesta limitació. Ho han fet a través de la pàgina web de l'entitat i també de forma física, situant voluntaris en punts com les vies verdes, la mateixa carretera dels Àngels o en punts cèntrics de Girona.

A dia d'avui ja n'han recollit més d'un miler i per això han decidit que el 30 d'octubre les entregaran a la delegada del Govern a Girona, Laia Cañigueral, així com també als responsables dels tres ajuntaments implicats i la Diputació de Girona.

Per Corominas, si aquesta prohibició tirés endavant es podria establir "un pla pilot" a nivell de Catalunya per a noves restriccions de trànsit en determinades carreteres.

Aquest pla pilot hauria d'anar acompanyat d'una senyalística concreta que recordés els dies que els cotxes a motor no poden pujar fins al santuari per la banda de Girona i Quart. "Igual que amb les vies verdes vam ser innovadors a tot l'Estat, ara ho podríem ser amb la carretera dels Àngels", ha afegit el membre de l'entitat ciclista.