A partir del mes de gener del proper 2023 hi haurà 9,59 alumnes per cada docent al sistema públic d'educació de règim general de Catalunya, segons ha avançat el Departament d'Educació.
D'aquesta manera, la ràtio passarà dels 10,48 alumnes per docent als 9,59 com a conseqüència de la incorporació de 3.566 nous professionals al gener per la reducció d'una hora lectiva pactada amb els sindicats.
"Per cada mestre que tenim a una escola el nombre d'alumnes seria inferior a 10", ha explicat la directora general de Professorat, Dolors Collell. La directora ha afirmat que la xifra és "històrica" i ha afegit que això implica una "major atenció educativa" a l'alumnat que permetrà més mesures de suport, desdoblaments i més codocència, entre d'altres.
El pic d'aquesta ràtio es va assolir el curs 2012-2013 quan era de 12,13 alumnes per cada docent. Des de llavors la tendència és a la baixa i la previsió és que enguany s'assoleixin aquests 9,59 alumnes per docent tenint en compte la previsió de 876.854 alumnes al servei públic i 87.905 docents a partir del gener. Aquesta xifra contempla tos els alumnes matriculats en ensenyaments de règim general presencial i semi-presencial (Educació infantil de primer i segon cicle, primària, ESO, educació especial, batxillerat, cicles d'FP de grau mitjà i superior i PFI).
Collell ha volgut diferenciar aquesta ràtio genèrica amb la ràtio que es dona als grups classe, sobre la que ha destacat que enguany s'ha iniciat una baixada a P3 que serà "progressiva".
La directora ha recordat que també hi ha "més complexitat" als centres i més necessitats educatives especials, motiu pel qual ha defensat que s'avanci amb la incorporació de més docents al sistema. Tot i això, ha afegit que també s'estan integrant altres professionals, com educadors socials, que queden fora d'aquesta ràtio i que treballen en el dia a dia dels centres.
La incorporació dels 3.566 docents es farà a 1 de gener del 2023 i la previsió és que els nomenaments es puguin fer a partir del 12 de desembre, segons explica Collell.
Collell ha reconegut que la incorporació al gener ha comportat "repensar" els horaris i l'organització del centre però ha insistit que el més important és que es tracta d'una plantilla que passarà a ser "estructural" en el sistema ja que es consolidarà.
La directora ha valorat molt positivament reduir la ràtio global per sota de 10 i, tot i que ha reconegut que sempre fan falta més recursos, ha destacat que hi ha d'haver un "equilibri" entre incorporar més professionals i altres mesures. Per exemple, ha mencionat la importància de millorar la formació o d'incorporar més "transversalitat" en el sistema. "No és només una qüestió numèrica sinó de millora de la qualitat del sistema educatiu", ha manifestat.