Per primer cop, el govern espanyol obre la porta a derogar el polèmic projecte del ramal de la MAT dels 400 kV a la Selva.
L'acord que han tancat ERC i el PSOE, en el marc de la negociació dels pressupostos, estableix que la Moncloa suspengui les actuacions previstes en relació a aquesta línia.
El projecte que fins ara hi havia damunt la taula, i que de fet l'Estat havia inclòs dins l'última planificació energètica, preveia estendre una línia aèria de 17 quilòmetres i 41 torres. Sortiria del tram de la MAT Vic-Bescanó que creua les Guilleries i, des d'aquí, passant per Santa Coloma de Farners, arribaria fins a Riudarenes (on s'aixecaria la subestació dels 400 kV).
L'oposició del territori a aquest ramal de la MAT es va fer palesa des del primer moment. De fet, ja fa més d'una dècada que dura i s'ha traduït en nombroses mocions als ajuntaments, protestes i declaracions contràries (tant del Parlament com també al mateix Congrés dels Diputats).
Sense anar més lluny, al 2018 la Generalitat va emetre un informe desfavorable al polèmic ramal. I des del 2020, el Govern, els alcaldes, l'Estat i les companyies Red Eléctrica i Endesa s'han reunit diversos cops al voltant d'una taula de treball per intentar trobar alternatives als 400 kV.
Ara, l'acord, a més d'aturar la tramitació del ramal i la subestació que porta associada, també recull que Red Eléctrica estudiï alternatives a la línia. Si se'n troba alguna de viable, i amb un cost "raonablement similar o inferior", el govern espanyol es compromet a derogar el projecte actual i apostar per la nova via. L'alternativa, això sí, precisen els republicans, "ha de tenir el vistiplau de totes les parts involucrades".
El director general de Polítiques Ambientals de la Generalitat, Marc Vilahur, celebra la notícia i també creu que és "la primera fita" per poder "posar fi a un conflicte social, ambiental i econòmic que fa anys que s'arrossega, i que suposa un greuge per al territori".
Vilahur afirma que el projecte del ramal de Riudarenes és "una proposta mal resolta" i recorda que hi ha altres alternatives a la MAT, que "tècnicament són viables", i que no suposen estendre una línia de 400 kV.
L'alcalde de Santa Coloma de Farners, Joan Martí, es mostra satisfet amb l'acord, que arriba "després de molts anys de lluites compartides amb tothom del territori per evitar un disbarat". Per a l'alcalde, la suspensió dels tràmits "ha d'obrir la porta a una manera diferent de solucionar els problemes d'energia, tenint en compte l’impacte mediambiental i la salut de la ciutadania".
Per la seva banda, la plataforma NO a la MAT Selva creu que l'acord posa "el punt final políticament" al polèmic ramal de la MAT. L'entitat recorda que, de fet, el projecte ja va rebre "un cop dur" el 2016, quan el Congrés va aprovar la Proposició No de Llei (PNL) que instava l'Estat a derogar tant el ramal com la subestació.
El portaveu de NO a la MAT, Xavier Amat, subratlla que és "una molt bona notícia" haver aconseguit que el govern espanyol paralitzi la tramitació de la línia. "És un acord que rebla tota la unitat que hi ha hagut durant tots aquests anys contra el projecte, i que esperem que ben aviat es materialitzi amb un decret que el derogui", afirma.
"Hem arribat fins aquí perquè hi ha hagut unitat política i consens tècnic a l'hora d'assegurar que aquest ramal no seria possible", diu Xavier Amat. El portaveu de l'entitat, a més, subratlla que a partir d'ara des de la plataforma estaran "amatents i vigilants" per vetllar que el pacte es compleixi, i que col·laboraran "en tot allò que sigui possible" per trobar "alternatives amb menys impacte i més econòmiques".
De fet, al llarg d'aquests anys ja se n'han plantejades diverses. Les últimes són les que recollia un informe encarregat pel Consell d'Iniciatives Locals pel Medi Ambient i la Diputació de Girona. L'estudi deia que tant el ramal de Riudarenes com la subestació no eren necessaris per poder alimentar l'AVE, i proposava fer-ho a través de la subestació de La Farga, a Sant Julià de Ramis.
En paral·lel, durant les trobades amb els alcaldes, la Generalitat i Red Eléctrica, la companyia també havia plantejat estudiar tres alternatives al ramal; mantenint, això sí, la subestació de Riudarenes. Dos dels traçats sortirien des de la subestació dels 400 kV a Bescanó i des d'aquí enllaçarien amb la de Riudarenes. Un d'ells passaria més a tocar de l'aeroport de Girona, a Vilobí d'Onyar i resseguiria el corredor de l'AP-7; l'altre, se'n desviaria més i passaria per l'interior.
La tercera alternativa contemplava que l'alimentació vingués des del nord, procedent de Sant Celoni.