El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) alerta que les xarxes socials presenten "dèficits importants" en la protecció dels menors d'edat davant la publicitat de joguines.
En un comunicat, l'autoritat denuncia com a principals problemes la publicitat encoberta, l'ús d'influenciadors infantils que, segons el CAC, s'aprofiten de la proximitat amb els infants, l'atribució a les joguines de característiques no reals o la presència destacada d'estereotips de gènere.
Tanmateix, en el text defensen que la situació a internet "contrasta" amb la de la televisió, on asseguren haver detectat una disminució pel que fa a la presència d'estereotips de gènere.
Són les principals conclusions que es desprenen de dos informes elaborats pel CAC sobre la publicitat de les joguines a internet i la presència d'estereotips de gènere a la televisió.
En el cas de l'informe 'La publicitat de joguines en plataformes i xarxes socials durant la campanya de Nadal 2022-2023', el CAC ha analitzat 103 vídeos amb continguts publicitaris de joguines publicats durant la darrera campanya de Nadal a 25 canals i perfils de YouTube, Facebook, Instagram i TikTok.
Entre els resultats d'aquest estudi, el CAC alerta que en gairebé tots els vídeos analitzats l'acció publicitària s'integra en el relat audiovisual, "una estratègia que dificulta als infants que n'identifiquin la naturalesa comercial".
A més, segons l'informe, en el 74,8% dels vídeos no s'hi ha detectat cap mena de missatge que informi de la presència de publicitat. Tanmateix, la proporció de vídeos en què sí que s'identifica l'existència de publicitat (25,2% restant) suposa una millora de 7 punts percentuals en relació amb l'informe de la campanya de Nadal del 2021-2022, segons el CAC.
Pel que fa a l'atribució a les joguines de característiques no reals, l'informe del consell diu que la més freqüent és l'animació figurada de moviment o de veu. I, pel que fa als estereotips de gènere, les conclusions constaten que, majoritàriament, s'observen situacions de joc segregat entre nenes i nens.
Quant al segon informe, 'La representació dels estereotips de gènere en la publicitat televisiva de joguines durant la campanya de Nadal 2022-2023', el CAC ha analitzat els espots de joguines emesos en canals especialitzats en programació infantil i juvenil amb cobertura a Catalunya (SX3, Clan, Boing i Disney Channel).
Entre les principals conclusions, l'autoritat destaca que en el 32,5% dels espots analitzats inclouen alguna representació d'estereotips de gènere. Tanmateix, segons el CAC, es tracta d'una proporció que disminueix més de 10 punts respecte de la campanya anterior (43,2%) i que és la més baixa dels darrers tres anys.
Així mateix, l'anàlisi també mostra una disminució dels estereotips femenins (del 82,8% de l'informe anterior al 68,1% de l'informe actual), tot i que el consell alerta que continuen sent més freqüents que els masculins (29,4%).
Finalment, el CAC afirma que de les conclusions que es desprenen destaca "molt especialment" l'increment d'anuncis amb protagonisme compartit entre nenes i nens. "Un fet que pot contribuir a reduir el biaix de gènere, en la mesura que el relat publicitari inclogui situacions de joc compartides i en un pla d'igualtat", constaten.
Amb tot, el conseller del CAC Enric Casas, ha admès que la situació a les xarxes socials "és la d'un forat negre inacceptable" respecte de la protecció dels infants i joves. "Crec que els creadors i influenciadors que fan aquests continguts s'haurien de posar les piles i seguir el model de la televisió lineal, que, de manera gradual, ha anat reduint les irregularitats", ha conclòs Casas.