Un estudi de la Taula Gironina de Turisme ha enquestat 1.952 persones entre el 16 de juliol i el 6 de setembre. Eren persones que esperaven a la porta per pujar a un avió a l'aeroport de Girona.
De tots els enquestats, només 47 persones (un 2,47%) eren de les comarques gironines. La resta o bé eren turistes o venien de Barcelona, el sud de França o de les terres de Ponent.
"Tenim un aeroport a 100 km de Barcelona que pels gironins és com si el tinguéssim buit", ha sentenciat la degana de la Facultat de Ciències Econòmiques, Anna Garriga.
Per a Garriga això suposa "una ineficiència de país" i un fre a l'economia gironina. El fet que els gironins no se sentin l'aeroport com a seu fa que "l'economia gironina no recuperi la prosperitat" que havia tingut anys enrere. De fet, Garriga considera que aquesta infraestructura va més enllà del sector turístic, ja que també pot ser un element estratègic pel conjunt de l'economia.
La degana considera que la terminal que hi ha a Vilobí d'Onyar hauria de jugar un paper d'aeroport "secundari" de la capital catalana i ser considerat com una "infraestructura de país", malgrat que ara no passi.
Per revertir la situació, Garriga considera que l'arribada de l'AVE tindrà un paper clau ja que ajudarà al dinamisme de l'aeroport. Mentre aquesta estació no sigui una realitat, una via per aconseguir apropar la terminal als gironins passaria per oferir una programació de vols atractiva i estable durant tot l'any, no només durant els mesos d'estiu.
En aquest sentit, el president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, ha coincidit en què si els gironins no se senten seu l'aeroport és perquè "tenim el que tenim" a nivell de vols. Per això Noguer ha recordat que amb la nova taula estratègica de l'aeroport caldrà dissenyar estratègies per atraure noves aerolínies i reforçar la programació.
"Aquest estiu incrementem freqüències", ha avançat el president de la Diputació amb un to optimista. A més, recorda que la taula estratègica contractarà una persona "que anirà a veure les aerolínies per convèncer-les que aterrar a Girona és més barat i ràpid" que anar al Prat.
Per altra banda, l'estudi encarregat per la Taula Gironina de Turisme i pagat per la Diputació de Girona apunta que el turisme que ve a la Costa Brava és de qualitat per la despesa que fa. En dies punta del mes d'agost, els visitants havien arribat a gastar més de 200 euros al dia durant les seves vacances a la Costa Brava. Per a Anna Garriga això suposa un nivell molt elevat que ajuda a "trencar el tòpic" del turista que hi havia fins ara.
L'estudi fet durant els mesos d'estiu també remarca que les estades dels visitants a la demarcació són llargues ja que se situen entre vuit i deu nits. Per a la degana de la facultat de la UdG i autora de l'estudi, això suposa trencar amb la tendència que hi havia abans de la pandèmia, quan les estades a la demarcació es reduïen en nombre de dies.
Els enquestat també han respost sobre el nivell d'ingressos que tenen i remarca que els britànics i irlandesos que volen a Girona són els que tenen rendes més elevades amb 2.750 euros mensuals en el cas dels passatgers del Regne Unit i 2.875 en el dels irlandesos. De fet, l'autora de l'estudi ha remarcat que Irlanda és un "potencial" per a les comarques gironines que caldria explorar en un futur.
Malgrat tot, els polonesos són els que gasten més durant les vacances a la Costa Brava, ja que deixen 167,25 euros per persona i dia en la seva estada.
Per altra banda, Anna Garriga ha volgut "desmuntar un altre mite" sobre la qualitat del turisme a Lloret de Mar. En aquest cas, Garriga assegura que els visitants que aterren a l'aeroport de Girona per fer les vacances en aquest municipi de la Selva gasten, de mitjana, 158 euros al dia per persona. Aquesta xifra és similar a la dels visitants a la ciutat de Girona (166,84€) o els de Barcelona (170,52€).
La degana de la facultat de Ciències Econòmiques també ha posat l'èmfasi en la bona valoració que fan els visitants que aterren a Girona de les seves vacances. La nota que posen a l'estada en general és de 4,26 sobre 5, mentre que el grau de satisfacció en els allotjaments turístics és de 4,06 sobre 5.
Per a Anna Garriga el sector ha de "cuidar" aquests visitants i "mantenir-los fidels" ja que comporten molts ingressos i a més "marxen contents amb ganes de repetir".