En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

El director general de la Policia, Pere Ferrer; l'informàtic Josep Maria Ganyet; i la portaveu dels Mossos, Montserrat Escudé. / Foto: Norma Vidal (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Els Mossos han creat una aplicació mòbil per potenciar la comunicació amb la ciutadania i ser més accessibles.

L'eina es presenta com una comissaria virtual que inclou un enllaç directe amb el 112, així com apartats per fer tràmits, trobar la comissària més propera o demanar cita prèvia.

Està disponible en català, castellà i anglès i incorpora un canal de WhatsApp específic per a víctimes de violència masclista, així com accés a les bústies de correu que el cos té per informar sobre aquests casos, situacions d'odi i discriminació, terrorisme o internet segura.

La previsió és que abans de finals d'any l'instrument pugui començar-se a usuar per fer denuncies senzilles, com pèrdues de documentació o autoritzacions per viatjar a l'estranger.

En aquesta primera fase de l’eina la comunicació només serà unidireccional, de forma que els usuaris podran rebre notificacions de seguretat pública que siguin excepcionals i d’un abast extraordinari, com ara atemptats, manifestacions, dispositius de grans esdeveniments o emergències. Així mateix s’utilitzarà per a difondre avisos de seguretat, sobre falsos rumors i estafes o consells de seguretat.

A banda, l'aplicació també permetrà fer consultes específiques com per exemple demanar cita prèvia per a fer una denúncia, trobar la comissària més propera o disposar d’un enllaç directe per trucar al 112. Així mateix, incorpora un apartat d’objectes robats recuperats pels Mossos, com per exemple joies, que els ciutadans i ciutadanes podran reclamar a través d’un formulari.

També té un apartat d’actualitat on hi consten totes les notícies publicades per Mossos relacionades amb fets i actuacions d’interès, dispositius d’investigació i detencions rellevants, i una secció on s’inclouen els accessos directes a les xarxes socials del cos: Twitter, Instagram, Facebook, YouTube i TikTok.

La nova aplicació ja està disponible en els sistemes operatius Android (Play Store) i iOS (Apple Store).

Un altre dels elements destacats de l'aplicació és el canal de WhatsApp específic adreçat a víctimes de violència masclista que oferiex. En aquesta línia, els usuaris podran accedir a les bústies de correu que el cos té per informar sobre aquests casos, situacions d'odi i discriminació, terrorisme o internet segura.

“Qualsevol canal que faciliti la interlocuació amb la policia és un canal bo que hem de promoure, però també de cara a l’entorn relacional de les víctimes”, ha explicat la portaveu dels Mossos, Montserrat Escudé, que ha destacat la necessitat de difondre tots els recursos que hi ha per atendre les víctimes.

En aquesta mateixa línia, ha explicat que la transformació digital del cos policial “és clau en un món en què l’assetjament entre iguals també es perpetua fora d’entorns d’oci” com per exemple el ciberassetjament, la ciberviolència masclista, les violències sexuals en línia o el sexting. “Hem de donar espais perquè les víctimes tinguin accés a la policia”, ha considerat.

Eduard Sallent, comissari en cap dels Mossos, ha explicat que l’objectiu és que en els propers mesos l’instrument evolucioni de forma que pugui començar-se a fer servir per a fer denúncies en línia. “En el següent evolutiu de l'aplicació estem treballant en un paquet inicial de dos de les gestions més habituals a les nostres comissaries: les pèrdues i les autoritzacions per a sortir a l’estranger”, ha especificat.

En aquest mateix sentit s’ha referit el conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, que ha dit que la previsió és que aquest pas es pugui fer abans que acabi el 2023. Elena ha afirmat que aquesta aplicació s’emmarca en el procés de canvi tecnològic que afronten els Mossos com a policia moderna i tecnològica. Ha assegurat que la seva posada en marxa és una clara aposta per generar nous vincles més àgils i eficaços entre la policia i la ciutadania.

“Necessitem aquest instrument per ser allò que és l’ADN del cos de Mossos i que és la proximitat”, ha apuntat el conseller que ha dit que per servir millor els ciutadans i ciutadanes també calen més servidors públics. Per això, ha reiterat el compromís d’assolir la xifra de 22.000 agents.

El conseller també ha comentat que la voluntat és que l’aplicació vagi evolucionant en els propers anys “fins que esdevingui una comissaria virtual real dels Mossos” perquè “la policia integral de Catalunya estigui per terra, mar i aire i ara també pel ciberespai”.

L'acte de presentació ha comptat amb la participació del director general de la policia, Pere Ferrer, i de l'informàtic Josep Maria Ganyet, que han fet un breu debat sobre tecnologia i seguretat pilotat per la portaveu dels Mossos, la inspectora Montserrat Escudé. Ferrer ha destacat que els Mossos no poden quedar enrere davant del món tecnològic actual i ha dit que cal treballar "per millorar la feina policial amb tots els recursos a l’abast". En aquest sentit, ha considerat que la nova aplicació "ajudarà a millorar la percepció de seguretat".

Josep Maria Ganyet ha celebrat que “els cossos de seguretat protegeixin la ciutadania allà on la societat passa més hores i on estan passant les coses”. Amb tot, ha advertit que ”és important la transparència basada en la confidencialitat de les dades personals perquè això no va del big data sinó de dades justes, les que es necessiten per protegir-nos”, ha dit.