El Departament d’Educació ha presentat aquest dimarts noves mesures per lluitar contra l’assetjament escolar. Totes elles s’implementaran a partir del curs que ve.
L’objectiu és el de promoure una nova mirada respecte el bullying entre els centres educatius catalans.
La conselleria ha anunciat que multiplicarà per 10 els recursos dedicats als dos programes que disposa de sensibilització, unificarà els protocols d’assetjament i formarà tots els alumnes de 1r d’ESO. A més, cada centre haurà de tenir referents de convivència entre l’alumnat, així com una nova figura de coordinador de coeducació, convivència i benestar a totes les escoles i instituts.
El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha remarcat la importància d’un “canvi de mirada” davant l’assetjament escolar a l’administració, als centres educatius i a les famílies, però també ha avisat que “no n’hi ha prou”.
Cambray ha recordat que l’escola és “el reflex de la societat” i que encara que no agradi “el buying existeix”. “Casos com el de Sallent han posat aquest debat al centre i hem d’aprofitar el moment per veure què estem fent i estudiar què podem millorar”, ha destacat. En aquest sentit, ha valorat positivament la feina que es fa des dels centres educatius i ha insistit en la importància “d’ajudar” aquells que tenen “marge per millorar”.
Per això ha subratllat la necessitat de posar més “recursos, eines, protocols més àgils i més coordinació per prevenir, detectar i intervenir millor en possibles casos d’assetjament”. En aquesta línia, el departament reforçarà els dos programes que disposa de sensibilització envers l’assetjament: el programa de prevenció #aquíproubullying i l’Enfocament Restauratiu Global (ERG), garantint que tots els centres hagin fet formació en prevenció de l’assetjament els pròxims dos cursos.
El primer dels programes s’emmarca en el Projecte de Convivència i posa a l’abast dels centres la formació, estratègies i recursos per elaborar un projecte de prevenció, detecció i intervenció davant l’assetjament. Ho fa amb la participació de tota la comunitat escolar, especialment de l’alumnat qui actuarà com observador i agent actiu, i actualment compta amb la participació de 262 centres.
De la seva banda, l’ERG proporciona recursos i formació per promoure la resposta positiva al conflicte, la reparació de danys i la restauració de relacions en el marc del projecte de convivència de centre. Actualment hi participen 170 centres.
A partir del curs vinent també s’implantarà la figura del coordinador de coeducació, convivència i benestar a totes les escoles i instituts de Catalunya. Els coordinadors –que seran docents del centres - rebran formació i la seva tasca serà la de coordinar en matèria de convivència, coeducació i benestar o malestar de l’alumnat. Aquesta figura està prevista en la Llei Integral de Protecció a la Infància i l’Adolescència envers la Violència -, aprovada el juny de 2021.
Al marge de la participació dels centres als dos programes específics, tot l’alumnat de 1r d’ESO durà a terme una formació de sensibilització sobre l’assetjament i, a més, dins del pla ‘Les escoles lliures de violències’, cada centre haurà de tenir referents de convivència entre l’alumnat.
La conselleria també ha anunciat la unificació dels protocols d’assetjament, amb l’objectiu de simplificar la tasca a les direccions de centres i als docents. Educació ajuntarà en un únic protocol els quatre existents: Assetjament i Ciberassetjament, Violència masclista, Odi i discriminació, i LGBTI. D’aquesta manera, quan calgui activar un protocol, consultar-ne els circuits d’intervenció o conèixer els recursos existents, els professionals disposaran d’un únic marc comú que els facilitarà i agilitzarà la feina.
Finalment, Cambray ha explicat la posada en marxa del nou Registre de Violències contra l’Alumnat (REVA), una base de dades de nova creació que permetrà sistematitzar el registre de les situacions de violència que viu l’alumnat.
Entre els principals objectius hi ha el de facilitar la gestió de casos, unificar els criteris d’actuació, agilitzar el circuit de comunicació entre els diferents agents, així com disposar d’un registre estadístic de tots els casos de violències de Catalunya.