El Consell Executiu ha aprovat aquest dimarts l'Estratègia catalana del vianant 2030, un document elaborat pel Departament de Territori que inclou un centenar de propostes i solucions.
Pretenen fomentar els desplaçaments a peu, incrementar la seguretat dels vianants, millorar la sostenibilitat ambiental i potenciar la mobilitat saludable.
Es tracta d'accions com ara implementar xarxes de vianants segures per connectar els barris, establir itineraris segurs, potenciar un urbanisme que pacifiqui el trànsit o reforçar l'educació viària en els currículums de l'ESO.
L'objectiu és que el 60% dels desplaçaments al centre de les ciutats i el 50% als districtes exteriors es facin caminant l'any 2030 (ara són del 54% i el 40%, respectivament).
Les propostes estan classificades en 10 eixos diferents: conèixer millor la mobilitat dels vianants; donar a conèixer la marxa a peu com a mode de transport; construir i mantenir infraestructures segures i atractives per als vianants; dotar d'espai públic els vianants d’acord amb les seves necessitats; dissenyar els vehicles per a la reducció de possibles lesions als vianants; incorporar la Visió Zero per a la seguretat dels vianants; impulsar les noves tecnologies en els desplaçaments dels vianants; impartir coneixement i desenvolupar actituds i comportaments; assegurar el gaudi del benestar, l'accessibilitat i la tranquil·litat a l'espai públic; i reforçar el compliment de la normativa per protegir els usuaris vulnerables.
La intenció del Govern és que altres administracions, així com institucions, empreses o organismes s'adhereixin a l'Estratègia catalana del vianant per tal de poder implementar el conjunt de mesures de forma "coordinada i eficient".
Un cop aprovat el document, el Departament de Territori, a través de la Direcció General de Transports i Mobilitat, disposa de sis mesos per elaborar un primer programa d'actuacions a partir de les propostes de l’Estratègia, amb el detall de les accions, les fórmules d'implementació i el finançament necessari.