En els últims 10 anys a Catalunya s'ha passat dels 57.069 expedients iniciats l'any 2012 als 94.398 del 2022 per no tenir la ITV al dia.
Això vol dir que, durant l'any passat, es van posar de mitjana a tot Catalunya 259 sancions al dia per no tenir la inspecció en regla.
L'inspector en cap de la Divisió de Trànsit dels Mossos d'Esquadra, Andreu González, assegura que ja des de la pandèmia es va veure una tendència a l'alça en el nombre de vehicles que circulaven sense la ITV. Les moratòries o canvis de terminis en la vigència dels permisos van descol·locar alguns ciutadans.
També es va donar el cas, afirma, de propietaris que havien tingut el vehicle aparcat durant molt de temps, sense fer-lo servir i que, per por de no passar la ITV, van decidir no portar-lo a inspeccionar.
A banda, però, també hi juga el fet que els agents tenen ara unes dinàmiques i unes millores tecnològiques que els permeten comprovar amb molta més facilitat si el vehicle té la ITV en regla.
Des de Trànsit recorden que no passar la ITV comporta un risc per a la seguretat pròpia i la de la resta d'usuaris de la via. Les sancions per conduir sense tenir la ITV al dia poden anar dels 200 als 500 euros segons el tipus d’irregularitat que es detecti: la sanció serà de 200 euros si la ITV està caducada o si se circula amb una inspecció desfavorable, i si el vehicle circula amb una ITV negativa, la sanció puja fins als 500 euros.
L’any 2020, l’any de la pandèmia i de les restriccions de mobilitat, es van sancionar més de 58.000 conductors, fet que va suposar un descens en el nombre de sancionats respecte als anys anteriors. Però el 2020 va ser un miratge i durant els dos anys següents es va passar als 91.170 sancionats del 2021 i als 94.398 sancionats del 2022.
Si analitzem les dades de vehicles sancionats per demarcacions, la de Barcelona és la que l’any passat en va tenir el nombre més elevat, amb 62.808 expedients iniciats relacionats amb la ITV. Això significa que durant els darrers 10 anys hi ha hagut un augment de gairebé el 50%, comparats amb els 42.024 del 2012.
En canvi, la demarcació que ha tingut un augment més gran de vehicles sancionats durant la darrera dècada és Lleida, que ha passat de 2.703 el 2010 a 6.396 el 2022; per tant, parlem d’un augment del 136%.
Pel que fa a Girona, s’ha passat de 7.180 expedients sancionadors l’any 2012 als 15.166 de l’any passat, fet que suposa un augment en deu anys del 111%. A la demarcació de Tarragona, l’increment és del 94%, ja que fa deu anys hi va haver 5.162 sancions relacionades amb la ITV, quan l’any passat havien estat 10.028.