En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Alba Alfageme, cap del Gabinet de Seguretat i Polítiques Transversals del departament d’Interior.

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El treball de camp de l’Enquesta de Convivència Escolar i Seguretat a Catalunya va executar-se entre l’abril i el juny del 2022.

Va incloure una mostra de 2.524 alumnes del cicle superior de Primària, 5.158 d’ESO i 2.458 de Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà.

Les principals conclusions apunten que en general, l’alumnat valora de forma positiva el clima escolar del seu centre. En una escala de 0 a 10, els estudiants qualifiquen amb un 7,74 el seu grau de benestar al centre educatiu.

També perceben de forma positiva la relació amb els companys i companyes, atorgant-li una nota de 7’36 i la que mantenen amb els seus professors, que puntuen amb un 7,26. D’altra banda, els enquestats valoren amb un 6,65 el fet que els ensenyin a resoldre conflictes de manera dialogada, sense insults ni baralles.

Amb tot, hi ha un elevat nombre d’estudiants que considera que hi ha alumnes que pateixen violència escolar. En concret un 84,4% té aquesta percepció. Tot i que es tracta d’un percentatge molt elevat, des del departament d’Interior s’ha remarcat que aquest indicador s’ha reduït respecte anteriors edicions de l’enquesta, o si més no, s’ha estabilitzat.

Les dades indiquen que un 64,4% de l’alumnat és víctima d’algun tipus de violència. En aquest cas s’ha detectat un augment de 17,5 punts a secundària i una reducció de 4,1 punts a primària. Les principals conductes que es descriuen són les burles (46%), deixar de banda (39’3%), o la violència física (29’3%).

Per altra banda, un 15’8% de l’alumnat també declara haver rebut comentaris o gestos de tipus sexual i un 13’8% considera haver estat víctima de violència digital. Entre les conductes més habituals s’hi troben les amenaces per obligar a fer coses que no es volen fer (41’2%) o comentaris, missatges o gestos de contingut sexual (41%).

El 62,6% dels joves també afirma haver presenciat com algú del seu centre patia violència escolar. Davant d’aquesta situació, més de la meitat ha dit que ha intentat ajudar les víctimes. Entre els principals motius que generen aquesta tipologia de comportaments, s’hi troba l’aspecte físic (38’7%), l’orientació sexual (12’7%) i el color de pell, la cultura o l’origen (12’5%). Pel que fa a l’assetjament escolar, enguany la xifra es situa al 18,9%.

Pel que fa a les violències sexuals, el 75,4% de l’alumnat de secundària considera que la gent de la seva edat pateix agressions sexuals com acostaments o comentaris molestos, insults, seguiments de tipus sexual o tocaments no volguts. Aquesta percepció és molt més alta entre noies (86,0%) que entre els nois (64,8%).

Per primer cop, l’enquesta també ha preguntat a l’alumnat de primària sobre aquestes qüestions. Així, un 22% dels alumnes de primaria consideren que han patit algun tipus de violència sexual, una xifra menor que la de secundària (34,9%) i la de batxillerat (50,3%) En el cas de primària, un 18,9% ha dit que ha rebut comentaris de tipus sexual; un 8,9%, missatges de tipus sexual; un 3,4%, peticions de fotografies, i un 2,2% ha rebut tocaments sexuals en contra de la seva voluntat.

Un 53,3% de l’alumnat afirma haver accedit a pàgines amb continguts per a majors de 18 anys, si bé no en precisa la tipologia. El consum d’aquests és més alt entre nois (64,4%) que entre noies (44,1%). En aquest sentit, l’enquesta també mostra que el 27’5% de l’alumnat de primària hi ha accedit.

En una escala de 0 a 10, l’alumnat valora amb un 8,6 la relació amb els seus progenitors. Pel que fa a l’ús del temps lliure en aquestes franges d’edat es centra en l’àmbit digital (xarxes socials, consum de productes audiovisuals), en les relacions interpersonals i l’esport.

Un 32% de l’alumnat de secundària afirma haver tingut una relació de parella durant un mínim d’un mes l’any anterior a l’enquesta. En aquest sentit, un 34,1% diu haver estat víctima en alguna d’aquestes relacions. Els fets amb una major incidència són aquells relacionats amb el control. En aquesta línia, el que es duu a terme a través del mòbil se situa en un 17,2%.

Bona part de l’alumnat de secundària considera que hi ha moltes dones que també agredeixen els homes, però que aquest és un tema del qual no se’n parla. De fet, en una escala del 0 al 10, els joves atorguen a aquesta idea un 6,13. Aquesta sensació està molt més estesa entre els nois (6,90) que no pas entre les noies (5,36).

L’Enquesta de convivència escolar i seguretat de Catalunya és una iniciativa conjunta d’Interior i el departament d’Educació. Es remunta al curs 2000-2001, quan es va portar a terme l’estudi Joventut i seguretat a Catalunya i que ha evolucionat de forma que ha arribat enguany a la seva quarta edició - o cinquena, si es considera l’estudi previ-.

Segons Alba Alfageme, Cap del Gabinet de Seguretat i Polítiques Transversals del Departament d’Interior, l’enquesta d’enguany destaca que “hi ha un augment de visibilització i autoidentificació” de les problemàtiques, per això ha fet una crida a “prendre consciència social” per donar resposta a aquestes situacions.