Els treballadors del transport sanitari privat de Girona denuncien que treballen a la demarcació amb ambulàncies "deteriorades" que acumulen "entre 400.000 i 700.000 quilòmetres".
El secretari general del Transport Sanitari de CCOO a Girona, Ivan Codinach, explica que "poden circular perquè passen la ITV", però critica que el seu estat els "limita" perquè provoca que els vehicles "hagin d'entrar recurrentment al taller per avaries" deixant-los fora de servei.
Codinach també sosté que els quilòmetres rodats que acumulen les ambulàncies "afecten la comoditat del pacient, amb lliteres i bancades fetes malbé" i a la seva seguretat. Segons explica, han arribat a donar-se casos en què "s'han filtrat fums del motor a la cabina de conducció i a la de pacients" que podrien intoxicar-los.
En paral·lel, el sector també denuncia el que considera una "manca de personal" i que atribueixen a les "males condicions laborals". "Ens trobem amb una situació insòlita de falta de relleu dels que es jubilen", assegura el secretari general del Transport Sanitari de CCOO a Girona.
Codinach explica que al personal del transport sanitari privat se'ls assigna "la categoria mínima amb salari baix" i això, considera, provoca que "els treballadors nous no vegin projecció a l'empresa i apostin per altres sectors com Bombers o Mossos".
De fet, la del salari és una demanda que fa temps que s'arrossega des del sector. Els treballadors d'empreses concessionàries com Transport Sanitari de Catalunya (TSC) es queixen de les diferències laborals i salarials que pateixen respectes els treballadors públics del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM).
Ara, els prop de 600 treballadors de TSC de l'àrea de Girona reclamen que l'empresa els pagui els prop de mil euros per cap que asseguren que els deuen des de fa gairebé mig any. "Tenim un conflicte pels impagaments de la nostra empres adjudicatària aquí a Girona", denuncia Ivan Codinach, que insisteix a dir que "s'arriben a acords i mai acaben de complir".
A l'estiu, aquesta manca de personal que descriuen provoca que els treballadors de la resta de comarques s'hagin de desplaçar a la Costa Brava per poder donar cobertura a l'augment de població que pateix la zona de costa quan augmenten les temperatures. "Ens mouen de les bases habituals i ens posen a la costa per fer el reforç", explica Codinach, que detalla que "aquestes hores extres estan al calendari i s'han de fer perquè no es poden cobrir per la manca de personal".
Al personal del transport sanitari privat, fer aquesta cobertura els suposa "començar molt més d'hora per poder fer el desplaçament" des de la seva base habitual a la costa amb trajectes que poden superar l'hora de conducció. A més, també critiquen que aquesta cobertura els suposa "un desgast dels vehicles" propis pel que, critiquen, no cobren el quilometratge.
En relació amb una possible desatenció d'altres punts de les comarques de Girona durant l'estiu quan cal augmentar el personal a la costa, Codinach deixa clar que això no passa i que "totes les zones estan cobertes per igual". Això sí, afirma que el personal va més cansat perquè "els treballadors suporten més càrrega".
El secretari general del Transport Sanitari de CCOO a Girona alerta que, coincidint amb el final de l'estiu, "podríem trobar zones descobertes per unitats que no puguin treballar" a causa del cansament del personal sumat al desgast que acumulen els vehicles.