La Unitat de Suport a l’Alumnat en Situacions de Violència (USAV) ja acumula 332 casos de violència en els primers dos mesos de curs escolar a Catalunya.
Són 7 denúncies diàries de mitjana, segons les darreres dades fetes públiques pel Departament d’Educació.
Des de la seva posada en marxa, el 2021, la USAV ha atès un total de 3.039 casos, dels quals un 18% han acabat derivats als Mossos d’Esquadra o fiscalia i un 20% han passat a mans de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA).
El Govern vol que el servei arribi al màxim de joves possible i ara en dona un nou impuls a través d’uns vídeos “durs, però que reprodueixen situacions reals” que es difondran a través de les xarxes socials.
La consellera d'Educació, Anna Simó, justifica la duresa dels audiovisuals que s'han creat per a la ocasió: "Volem que tothom sàpiga on s'ha d'adreçar", assegura. El servei de la USAV compta amb professionals de diferents àmbits que "no jutja" els joves que s'hi adrecen, com defensa la consellera: "Sempre trobareu algú que us escolti".
En aquest sentit, la titular d'Educació aplaudeix el fet que cada vegada més alumnes s'adrecin a la USAV perquè això demostra que el jovent vol fer possible "un present molt millor" que el que se'ls ha deixat: "Assumiu la corresponsabilitat, no voleu ser alumnes passius i us empodereu".
Les xifres de casos atesos, de fet, es doblen curs rere curs. I pel que fa al tipus de denúncies, la majoria estan relacionades amb l'assetjament entre alumnes, seguides del maltractament infantil i adolescent. En aquest sentit, la consellera d'Igualtats i Feminismes, Tània Verge, assegura que l'èxit de la USAV fa dels centres educatius "espais més segurs".
La presentació de les dades s'ha fet a l'institut Apel·les Mestres de l'Hospitalet de Llobregat, un centre que la consellera Simó ha situat com a referent a Catalunya en el foment de la convivència i la resolució de conflictes a través d'iniciatives impulsades pels propis alumnes de secundària.
L'Apel·les Mestres compta amb una assemblea feminista que intenta sensibilitzar l'alumnat sobre actituds, situacions o comentaris normalitzat, però que són clarament violència contra les dones. Des de l'assemblea es fan tallers i xerrades i també es detecten situacions de violència masclista que s'eleven a la direcció del centre.
L'Ermessenda Segarra, una de les alumnes que forma part de l'assemblea explica que es vol donar un toc d'atenció a l'alumnat perquè s'adoni que algunes de les seves actituds poden travessar aquesta línia. En aquest sentit, el curs passat es va treballar amb un grup de nois que de manera constant feien comentaris inadequats al centre.
Un altre dels projectes destacats és el de patis vius, liderat pels alumnes del grau mig d'educadors de lleure. Ells s'encarreguen de dinamitzar els patis dels alumnes d'ESO per afavorir la cohesió i fomentar la sociabilització. L'Erik Montoro, alumne del grau, explica que així s'aconsegueix "que estiguin menys amb el mòbil" i minimitzar eventuals conflictes.
A l'institut també es fan dinàmiques orientades a afavorir la convivència, com el projecte d'acollida dels alumnes nous que arriben a 1r d'ESO o els anomenats cercles, unes tutories assembleàries on cada classe debat i posa sobre la taula problemes, conflictes o temes que els amoïnen. L'Henart Reyes, una de les alumnes impulsores, en destaca el "respecte" que hi ha.