Cada vegada més passatgers utilitzen el transport a la demanda Clic.cat impulsat per la Generalitat a les comarques gironines on està en funcionament.
A tall d'exemple, de gener a octubre de 2023 el nombre d'ususaris s'ha incrementat un 8'5% respecte a tots els que el van fer servir el 2022.
Unes bones xifres que fan que la Generalitat, impulsora de la iniciativa, aposti per ampliar-la a d'altres comarques de cara a l'any vinent. En aquest sentit, el director general de Transports i Mobilitat del Departament de Territori, Oriol Martori, ha destacat que es tracta d'una fórmula que permet optimitzar els recursos i reduir les emissions.
De fet, aquest és un dels aspectes més destacats de Clic.cat, destaquen des de Teisa, l'empresa que presta el servei a les quatre comarques gironines on està present, Garrotxa, Pla de l'Estany, Gironès i Ripollès. El seu director, Àlex Gilabert, remarca que el fet de no haver d'anar a la parada, si no hi ha cap usuari que ho demani, permet "un estalvi important de quilometratge" i això s'ha vist reflectit amb una reducció d'un 74% de les emissions de CO2.
A això, cal afegir-hi la incorporació del nou bus elèctric que cobreix una de les rutes i que és el primer a Catalunya dedicat al servei de transport a demanda.
Gilabert es mostra "molt satisfet" dels resultats de la iniciativa, quatre anys després d'engegar-la i més tenint en compte que al cap de poc de posar-se en marxa va arribar la covid, amb l'impacte que va suposar a la societat, però també en el sector dels transports en particular.
El director de Teisa ha destacat que Clic.cat es tracta d'un servei "totalment inclusiu" perquè dona resposta no només a les àrees urbanes sinó, també a veïns de poblacions aïllades i que abans no tenien les mateixes facilitats. "A més, gràcies a l'aplicació donem una certesa al client perquè sap on està l'autobús i a quina hora passarà per recollir-lo. I tot plegat amb la possibilitat de fer la reserva amb poc temps d'antelació", ha assenyalat Gilabert.
Actualment, Clic.cat disposa d'onze línies a la demarcació, repartides entre les comarques del Gironès, Pla de l’Estany, Garrotxa i Ripollès. En total dona servei a 54 nuclis de població connectant 17.130 habitants amb les capitals de comarca i altres municipis del territori.
Dels 42.500 passatgers que han fet ús del servei, la majoria han estat al Gironès amb 17.868, a la Garrotxa l'han fet servir 15.608, al Pla de l'Estany han estat 7.373, mentre que al Ripollès han estat 1.261.
De les onze línies que hi ha a les comarques gironines, quatre són al Ripollès, tres al Gironès, tres més al Pla de l'Estany i una a la Garrotxa, que és la que més ocupació té amb un 88%, molt per sobre de la mitjana de totes les comarques que és d'un 57%.
Des de la Generalitat i Teisa destaquen que una de les claus ha estat l'adaptació dels usuaris a l'aplicació. En aquest sentit, el 80% fa ús del servei gestionant-lo a través de les noves tecnologies, si bé també es manté la possibilitat de poder fer la reserva de plaça per telèfon.
El director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Oriol Martori, però, ha anunciat que des d'ara els usuaris ja poden fer la reserva també per whatsapp. Obrint una conversa al número que correspongui i seguint les instruccions, en poca estona es pot fer la reserva en funció de l'horari que més convingui al client.