Les proves PISA 2022 van avaluar la competència en matemàtiques, ciències i comprensió lectora de més de 700.000 alumnes de 15 anys de 81 països d'arreu del món. A Catalunya, es van fer durant la primavera del 2022.
En competència matemàtica, l'alumnat examinat a Catalunya ha obtingut 469 punts, mentre que en les proves del 2018 van assolir 490 punts. Es tracta d'un retrocés de 21 punts que situa Catalunya per sota de la mitjana a tot Espanya, on el resultat en matemàtiques ha estat de 473 punts.
L'alumnat català també ha quedat per sota de la mitjana dels països de l'OCDE en aquesta matèria, que han registrat un resultat de 472 punts. A escala estatal, en matemàtiques, igualen o queden per darrere de Catalunya set comunitats: Extremadura (469), Castella la Manxa (464), Múrcia (463), Andalusia (457), Illes Canàries (447), Melilla (404), i Ceuta (395). És el pitjor resultat de Catalunya en competència matemàtica des del 2006.
En competència científica, Catalunya ha registrat els pitjors resultats des de 2003. L'alumnat català ha obtingut 477 punts,12 menys que a les proves del 2018, i s'ha situat a 8 punts de la mitjana tant d'Espanya (485) com de l'OCDE (485). En aquest àmbit, només han obtingut pitjors resultats que Catalunya les comunitats de Castella la Manxa (475), Andalusia (473), Illes Canàries (473), Melilla (414) i Ceuta (410).
En comprensió lectora, de nou, l'alumnat català ha registrat la pitjor dada des del 2006. En aquest àmbit, Catalunya ha assolit 462 punts, 22 menys que en les proves del 2018. Aquesta puntuació situa Catalunya 12 punts per sota de la mitjana d'Espanya (474) i 14 punts per sota de la mitjana dels països de l'OCDE (476). En comparació amb la resta d'Espanya, només queden per sota de l'alumnat català Andalusia (461), Melilla (405) i Ceuta (404).
En les proves PISA del 2018, l'OCDE va publicar els resultats en comprensió lectora d'Espanya quinze dies més tard que la resta, després de detectar "anomalies". En un comunicat, l'organització va assegurar que s'havia percebut un ''comportament de resposta inversemblant'' per part dels estudiants que van respondre més de vint preguntes de la secció de fluïdesa lectora amb menys de 25 segons, quan de manera general s'hi van dedicar entre 50 segons i més de dos minuts.
En comparació amb altres països, en competència matemàtica, Catalunya amb 469 punts està al nivell d'Itàlia (471), el Vietnam (469) o Noruega (468). En comprensió lectora, amb 462 punts, Catalunya se situa al nivell del Vietnam (462) o els Països Baixos (459). Finalment, en ciències, Catalunya (477) queda al nivell d'Itàlia (477), Noruega (478) o Turquia (476).
El Govern atribueix els mals resultats de Catalunya a l'últim informe PISA a una "sobrerepresentació" de l'alumnat immigrant a les proves. Així ho ha afirmat el secretari de Transformació Educativa, Ignasi García Plata, que ha admès que l'alumnat català "ha empitjorat clarament" en els tres àmbits que avaluen les proves PISA. Segons Educació, un 24% dels alumnes examinats eren immigrants, mentre que en el conjunt del sistema educatiu català aquests representen un 15%.
D’altra banda, el departament ha indicat que els mals resultats en comprensió lectora es deuen a un “relaxament” en l’ensenyament de l’hàbit de lectura des de les etapes inicials de l’educació.