En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Un mecanic treballant en un dels cotxes. / Foto: A. Freixas / G. Vilà (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

La falta de mecànics als tallers de les comarques gironines s'ha convertit en un maldecap pels propietaris de tallers.

Cada vegada hi ha menys professionals, però paradoxalment, hi ha més estudiants als cicles de grau que ofereixen els instituts gironins.

Aquesta mancança de personal afecta directament molts negocis que han de dir que no a alguns clients perquè no els poden assegurar tenir el vehicle a punt en un temps raonable.

A més, la tecnificació dels darrers anys ha suposat una dificultat extra, ja que els motors híbrids i elèctrics demanden solucions diferents. Des de l'Associació d'Empresaris de Comerç de Reparació de Vehicles i Embarcacions de les comarques gironines (CORVE) expliquen que aquesta falta de professionals és un problema que han detectat els darrers temps i el vinculen al fet que molts dels estudiants opten per altres sectors.

El president de la patronal CORVE Jordi Solà, considera que la tecnificació dels vehicles no és un problema per als mecànics perquè "s'adapten", i reconeix que ara l'ofici està "molt més vinculat a la tecnologia". "El que és una realitat és que estem canviant l'estigma del mecànic. Ja no és una feina de mans i mono brut, sinó que requereix coneixaments tecnològics. Intentem transmetre això a les noves fornades perquè s'interessin més per aquest ofici", assenyala.

Si bé els tallers mecànics estan buits, les aules de Formació Professional d'estudis relacionats amb l'automoció i la mecànica estan plenes. De fet, en tots els cicles formatius de grau mitjà i superior que s'oferten a la demarcació hi ha 324 places disponibles. Només 17 cadires de tots aquest cursos estan buides a dia d'avui.

El cap d'estudis adjunt d'FP a l'institut Montilivi de Girona, Josep Miquel, en alguns cursos fins i tot "hi ha llista d'espera". Concretament hi ha sis centres (dos d'ells privats) repartits a Figueres, Palafrugell i Girona que ofereixen cursos d'FP d'Electromecànica, Carrosseria i Automoció.

Això vol dir que el problema de la manca de professionals no ve de la manca d'oferta educativa. De fet, Josep Miquel assegura que "normalment els alumnes aconsegueixen un contracte laboral" tan bon punt acaben els estudis.

El cap d'estudis d'FP al Montilivi recorda que hi ha "un tema d'actitud i un d'aptitud", però quan les dues conflueixen és fàcil entrar directament al món laboral perquè "hi ha molta demanda" de professionals.

Davant l'elevat nivell d'inserció laboral i l'interès que hi ha entre els joves estudiants, l'institut Montilivi ha decidit "duplicar les places" del grau superior d'Automoció. Aquesta decisió arriba després que l'equip directiu del centre detectés que hi havia "molts alumnes de grau mitjà que acabaven i volien seguir estudiant". Però l'oferta d'Automoció a Montilivi es limitava a només 16 places i això implicava "un tap" entre els que acabaven el grau mitjà i els que seguien fent el grau superior.

Per a Josep Miquel, un possible motiu que justifica la manca de professionals en els tallers mecànics és la falta de relleu generacional. Si bé és cert que les aules estan plenes, "la gent del 'baby boom' entra en el punt de jubilació" i això és un factor determinant, ja que es retira més mà d'obra de la que entra en edat de treballar. Un altre factor que podria determinar la manca de professionals és el canvi tecnològic que viu el sector.

El cap d'estudis recorda que fins fa poc els mecànics s'encarregaven de la part elèctrica dels vehicles. Ara, aquests professionals necessiten formació en "electricitat, informàtica i que entengui d'electrònica". Per això el docent de Montilivi assegura que les noves funcions dels professionals són "complexes".

Si bé és cert que des dels estudis se'ls donen les bases per aprendre aquestes noves funcions, Miquel insisteix que fer de mecànic "és un ofici" i per això cal estudiar a les aules, però també aprendre als tallers. Considera que el canvi cap a l'FP Dual ha ajudat a progressar en aquest aprenentatge de l'ofici, però que una vegada acaben els estudis "calen dos anys ben bons" per dominar la feina. L'evolució tecnològica, però, porta que "d'aquí a quatre o cinc anys hauran d'aprendre coses noves que quan van passar per l'institut no existien".

L'institut també ha buscat una alternativa per donar resposta a la manca de professionals que hi ha al sector. Es tracta d'una "solució temporal", tal com detalla Josep Miquel, que consisteix a fer un certificat de professionalitat de nivell 3, que equival a un grau superior d'Automoció.

Aquests certificats es fan a través del Servei d'Ocupació de la Generalitat de Catalunya i des de l'institut fan la formació. Enguany, però, no han aconseguit el mínim de matrícules per aquest certificat de professionalitat i no l'han fet. "Si l'any que ve podem, el tornarem a oferir", afirma el cap d'estudis.