Ustec-STEs de Girona sosté que és un "despropòsit" que, a mitja formació, els estudiants no puguin fer pràctiques a empreses necessàries per obtenir el títol i ho atribueix a la manca de previsió i diàleg entre Educació i Empresa.
"Un canvi en la normativa diu que, a partir de l'1 de gener, les empreses són les qui han de donar d'alta a aquests estudiants en pràctiques", ha explicat la portaveu del sindicat a la demarcació de Girona, Glòria Polls.
Això ha provocat "discrepàncies" entre el departament d'Educació i el empresaris i USTEC-STEs exposa que els han arribat queixes perquè algunes empreses han acabat optant per rescindir els convenis de pràctiques.
"L'1 de gener és tocar i encara no està resolt", ha afirmat la portaveu del sindicat a les comarques gironines. USTEC alerta que hi ha estudiants que poden acabar quedant "desescolaritzats" durant un temps i que vegin com la culminació dels seus estudis s'allunya.
El sindicat ha afirmat que un exemple d'aquesta "falta de comunicació" dins l'administració ha provocat un desacord perquè estudiants d'auxiliar d'infermeria facin pràctiques a l'Institut Català de la Salut (ICS): "Estem parlant de dos organismes que no són capaços de posar-se d'acord".
A banda d'afectar els estudiants, Glòria Polls ha subratllat que aquesta burocràcia afegida que suposa la modificació de la normativa acaba recaient en docents, que s'han d'encarregar de buscar noves empreses per a l'alumnat i restant hores a activitat docent, com la preparació de classes o tutories.
USTEC-STEs ha fet una roda de premsa aquest dimarts per presentar els resultats d'una enquesta que van passar als centres eductius de les comarques gironines a l'octubre per valorar, un cop engegat, com havia anat l'inici de curs. L'han respost el 24,1%.
Entre les qüestions que ha fet el sindicat n'hi ha una relacionada amb la novetat d'enguany: la Coordinació de Coeducació, Convivència i Benestar Emocional implantada als centres educatius efectes 1 de setembre. En el moment de fer l'enquesta, aquesta figura existia "legalment" en un 69% d'escoles i instituts i un 20,7% encara no ho havia fet. Segons el sindicat, és una mostra més dels "pedaços" que genera el Departament per tapar la manca d'inversió i de recursos en Educació.
En aquest sentit, han afirmat que atendre la diversitat, gestionar els casos d'assetjament escolar, d'agressions a les aules o del benestar de l'alumnat no pot anar lligat a un coordinador que sigui un docent que només rep una formació de 30 hores. Per això, reclamen a la conselleria un debat a fons, diàleg, que s'analitzi la situació i que es doti de recursos perquè els centres puguin fer projectes de convivència amb especialistes i amb el temps necessari per garantir-ne una bona aplicació.
Una altra part de l'enquesta era sobre la plantilla a l'inici de curs. I aquí és on el sindicat detecta la situació "més greu" en la dotació de personal laboral (com tècnics d'integració social, tècnics d'educció infantil, auxiliars o vetlladors) perquè només el 66,3% va començar a treballar a 1 de setembre amb normalitat. Segons USTEC, Educació els tracta com a professionals de segona i, sovint, com la "mà d'obra barata" perquè els paguen menys i sovint a través d'empreses externes. Per això, reclamen un nou conveni i que el Departament "dignifiqui" la seva situació contractual.
Finalment, també interrogaven els centres educatius sobre les temperatures a l'inici de curs. El 90,1% van contestar que l'avançament del començament de les classes, amb temperatures tan altes, va dificultar la tasca educativa. Això tenint en compte que el 81,8% dels centres enquestats van afirmar que no disposen de mecanismes de climatització suficients per fer front als termòmetres.