En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Un taller il·legal a les comarques gironines. / Foto d'arxiu Mossos d'Esquadra

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

La lluita contra els tallers il·legals segueix sent un dels principals cavalls de batalla de l'Associació d'Empresaris de Reparació i Comerç de Vehicles i Embarcacions de les comarques gironines (CORVE).

L'entitat ha presentat 10 denúncies aquest 2023 contra establiments que operaven de manera irregular. 6 ja s'han tramitat i hi ha la inspecció en curs, mentre que les altres 4 s'han aportat alguns documents que acrediten que es tracta d'un taller que opera sense els permisos necessaris.

La realitat, però, és molt més crua i és que des de l'entitat donen per fet que hi ha molts negocis de reparació de vehicles que treballen sense les corresponents llicències i sense pagar els impostos que pertoquen.

Això "fa molt mal" al sector que veu com molts conductors opten per aquests establiments ja que els preus que poden oferir són més baixos i més en un context d'inflació on "tot s'ha apujat". El president de CORVE, Jordi Solà, explica que cal ser conscient de la falta de seguretat que suposa portar el cotxe a un taller il·legal.

Solà lamenta que estiguin "abandonats per l'administració" a l'hora de lluitar contra aquests negocis. El president de CORVE assenyala que el problema és que duen a terme l'activitat en garatges particulars i si la policia va a inspeccionar-ho, els propietaris no ho permeten, ja que no porten una ordre judicial.

A més, en molts casos els tallers només obren la persiana per fer entrar el cotxe del client i la tornen a abaixar immediatament per no tenir problemes i que no se'ls detecti. Amb tot això, l'única via fiable per poder trobar aquests tallers és quan cometen un delicte mediambiental, per una mala gestió dels residus com l'oli, líquid de frens o pneumàtics usats.

És aquí on entra la unitat del Servei de Protecció de la Natura (SEPRONA) de la Guàrdia Civil i la unitat dels Mossos que lluita contra els delictes de medi ambient. És habitual que els responsables d'aquests tallers facin abocaments dels residus que generen a rieres o en altres zones naturals i aleshores se'ls pot denunciar i perseguir si es comprova que venen d'un taller il·legal.

Si ja és complicat perseguir aquests establiments, Solà alerta que han buscat una fórmula per tal que no se'ls identifiqui amb facilitat. En els darrers anys, aquests tallers s'han tornat itinerants operant en diversos garatges per tal que sigui més complicat identificar-los com a negocis sense llicència.

"Quan interposem una denúncia i el SEPRONA en fa la inspecció, després es traslladen a un altre garatge i si no hi ha indicis de delicte flagrant no poden entrar i no s'hi pot fer res", lamenta Solà.

Des de CORVE, però, han trobat un aliat amb la tecnificació dels cotxes. En aquest sentit, Solà assenyala que els nous models híbrids i elèctrics i, en part, les novetats tecnològiques dels de combustió són un aliat a l'hora de lluitar contra els tallers il·legals.

"Tot això requereix que ho manipuli personal qualificat d'un taller, per un tema de seguretat vial. La nostra lluita no és només pel nostre sector, sinó que creiem que va molt més enllà. L'electrificació i les noves normatives no ho posaran fàcil a aquests tallers", assenyala.

A tot això, cal sumar-hi el registre únic de tallers SERMI que obligarà a estar registrat com a professional per tal de poder manipular alguns dels aspectes essencials del cotxe.