En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Una restauradora passa un cotó pel retaule de la catedral de Girona. / Foto: Gerard Vilà (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

D'aquí a poques setmanes la capella de Sant Francesc on hi ha el retaule del Corpus Christi de la catedral de Girona estarà oberta al públic.

De moment, i des del mes d'octubre, hi ha una tanca que impedeix el pas. A dins, però, hi ha la Idoia Tantull i la Laia Roca, les dues especialistes i tècniques en restauració de patrimoni que des de fa uns mesos passen hores a sobre de la bastida que cobreix el retaule.

Pam a pam i de manera minuciosa netegen la brutícia que ha anat agafant aquesta peça que va tallar Joan Coll i va pintar Perris de la Rocha el 1562. Aleshores, es va instal·lar a la capella del Corpus situada a tocar de l'altar i ara entre el capítol de la catedral i la Generalitat han tirat endavant el projecte per rehabilitar-lo.

I el que els ciutadans podran veure aviat serà una "explosió de colors" que surten i que sorprenen les pròpies restauradores. Tantull explica que es tracta d'una pintura renaixentista "molt viva i espectacular". "Surten liles, verds, blaus, grocs, taronges. Surten molts colors i la veritat és que és molt interessant", assenyala Idoia.

Ella pentina cada racó del retaule des del primer pis de la bastida. La part de pintura que està netejant és la representació del Sant Sopar on apareix Jesús i els apòstols i la diferència de vivacitat entre les zones netes i les que encara estan brutes és "evident". Just al pis de sobre de la bastida hi ha Laia Roca, que es dedica a netejar la part superior de la pintura de la Rocha.

Reconeix que el procés en què estan ara és "el més bonic", ja que surten tots els colors que estaven amagats sota la pols, la brutícia, els mosquits i fins i tot la cera que durant segles s'han anat acumulant a una pintura que "revaloritzarà el patrimoni de la catedral".

Abans, remarca Roca, hi ha hagut un llarg procés d'estudi i anàlisi per saber quina és la tècnica més apropiada per poder fer la neteja de manera segura sense danyar "els elements pictòrics" del retaule. "És una feina i processos que no es veuen i que són igual d'importants que el que estem ara", destaca.

En aquesta darrera fase ja s'estan centrant en la pintura que contempla el Sant Sopar a l'escena central. El procés per recuperar els colors es fa a través de l'aplicació d'un gel dissolvent que s'aplica directament sobre la zona a netejar. Uns minuts després, es retira el gel amb un cotó i és aquí on surten els colors que estaven amagats a sota la capa de brutícia. Finalment, les restauradores acaben d'aclarir amb líquids específics.

"Abans veies un retaule enfosquit i passaves d'un color a l'altre sense notar cap diferència i ara en canvi veus com passa d'un a l'altra i la vivesa que tenen. Per això, serà bonic treure la bastida i recuperar una fotografia de com era abans i el que ha quedat ara", assenyala la Laia.