L'aeroport de Girona està més a prop que mai de la recuperació de les xifres prepandèmiques. Al 2023 s’ha aconseguit un 20% més de passatgers comercials que l’any anterior.
La xifra, però, encara és un 7,7% inferior en comparació amb el 2019. De fet, és una situació compartida amb l’aeroport del Prat, que s’ha quedat cinc punts per sota dels passatgers que va tenir l’any abans de la pandèmia.
Les bones dades en el volum de passatgers del desembre esperonen a un 2024 amb xifres més optimistes que les prepandèmiques. Ryanair compta amb 42 freqüències setmanals i dos avions de base els mesos d’hivern. Això permetria mantenir els passatgers que hi havia aquest desembre durant els mesos de gener i febrer i arribar a la primavera superant els 100.000 passatgers, tal com passava abans de la pandèmia. En el primer trimestre del 2023 l'aeroport de Girona només va arribar a la meitat, amb 54.801 usuaris.
De cara a l’estiu, l’aerolínia irlandesa preveu arribar a 33 destinacions i ampliarà freqüències en comparació amb la programació de l’estiu passat a la terminal gironina, segons oferta a través de la seva pàgina web. En paral·lel, les administracions preveuen captar noves companyies amb la nova Taula Estratègica de l’aeroport de Girona, liderada per la Generalitat, la Diputació de Girona i la Cambra de Comerç.
Les administracions confien que amb l’impuls de Ryanair a l’aeroport de Girona i la dinamització en oferta que es faci des de la taula de cogovernança es podria tancar el 2024 fregant els 2 milions de passatgers.
Malgrat les esperances en el futur de la infraestructura gironina i els bons resultats en nombre de passatgers recollits el 2023, l’any passat hi van haver menys operacions que el 2022. En els 365 dies es van registrar 20.407 aterratges i enlairaments, fet que suposa un 4,1% menys que el 2022. En l’últim mes de l’any passat es van fer 962 moviments, un 9,9% menys que en el mateix període de l’any anterior, però només un 1,2% inferior a la dada recollida al desembre del 2019.
En relació amb la càrrega, al 2023 s’han transportat 308 tones de mercaderia, un 88,6% més que al 2022. Durant el mes de desembre s’han transportat 1,7 tones, una xifra un 95,5% inferior a la del mateix mes de 2022.
El 2023 s'ha tancat amb el mercat britànic com a principal usuari de la terminal gironina. De fet, una tercera part de tots els passatgers que ha registrat l'aeroport al llarg de l'any passat han estat passatgers anglesos (535.094). Això suposa un 48,2% més dels que van trepitjar les instal·lacions de Vilobí d'Onyar l'any anterior. La ruta de Girona amb Londres Stansted ha estat la més utilitzada amb 152.112 passatgers al llarg de l'any. Pel que fa a nacionalitats, el mercat alemany està en segona posició (278.885 passatgers i un increment del 25,8%) i els holandesos, en tercera (150.191 passatgers).
A nivell de companyies, Ryanair ha seguit liderant còmodament el trànsit de passatgers a Girona. Dels 1.586.463 que han passat per l'aeroport al llarg del 2023, 1.261.486 han viatjat amb la companyia irlandesa. Això suposa 200.000 més dels que va tenir l'any anterior. El mes que més persones ha transportat l'aerolínia de baix cost ha estat l'agost, arribant a un pic de 222.894 persones.
En segon lloc, però a molta distància, hi ha Transavia que ha comptat amb 120.221 usuaris al llarg del 2023, 20.000 més que l'any anterior. Per últim, Jet2 també ha incrementat en passatgers i ha superat els 100.000 (106.776), mentre que el 2022 es va quedar a les portes de fer-ho (95.676).