El Girona-Salt és un dels sis carrils de bus ràpid que s'inclouen dins la primera fase de la xarxa de corredors BRCat que la Generalitat està desplegant arreu del territori.
Sumen una inversió de 78 milions d'euros, que es financen amb fons Next Generation. A les comarques gironines, a més d'aquest també se'n construirà un altre; en aquest cas, a la Selva (el Blanes-Lloret).
El carril bus segregat entre Girona i Salt serà el segon de la xarxa que entrarà en servei, després del de Castelldefels-Cornellà (que ja va fer-ho l'any passat). Les obres del nou corredor començaran aquesta primavera i es calcula que duraran setze mesos. És a dir, que s'enllestiran a finals del 2025.
En conjunt, sobre plànol, les diferents actuacions s'estenen al llarg de 3,5 quilòmetres. Però allà on es focalitzen és al tram que s'estén des de la rotonda del Pont del Dimoni de Girona, al passeig d'Olot, fins a la plaça Mercè Rodoreda de Salt, a l'avinguda Països Catalans.
En aquests 2,5 quilòmetres, la Generalitat hi farà un carril bus segregat per sentit (que aprofitarà un dels existents a la calçada actual). Anant cap a Salt, serà continu al llarg del recorregut; en sentit Girona, però, quedarà escapçat a part del passeig d'Olot (entre les cruïlles amb els carrers Alfons Morè i Montnegre) on els autobusos hi continuaran circulant com fins ara.
Les obres del nou carril bus ràpid també inclouen diferents millores a la trama actual. En concret, s'eliminaran diferents girs a l'esquerra i a l'avinguda Països Catalans de Salt s'hi faran dues noves rotondes (a les confluències amb el passeig Marques de Camps i el carrer Josep Irla). A més, en tot aquest corredor principal que sumen el passeig d'Olot i l'avinguda Països Catalans, s'hi farà un carril bici (que, sobretot, discorrerà a banda i banda de la mitjana arbrada actual).
A més de l'àmbit que sumen el passeig d'Olot i l'avinguda Països Catalans, el nou corredor BRCat entre Girona i Salt també s'estendrà més enllà. Perquè per afavorir el pas dels autobusos que cobreixen les línies, es remodelarà un tram de corba de l'avinguda Sant Narcís de Girona (traient els aparcaments en filera que hi ha en un dels costats).
A més, un cop el nou corredor sigui una realitat, les línies L3 i L4 ja no pararan a Marquès de Camps. Per optimitzar-ne el recorregut, es remodelarà tot l'espai de la plaça Joan Brossa, traient els aparcaments que ara hi ha a sota vies, i es reconvertirà en terminal per a aquestes línies. D'aquesta manera, a més de tenir accés cap al centre de la ciutat, els viatgers també tindran millor connexió amb les estacions de tren i d'autobusos de la ciutat.
Un cop entri en servei, el nou corredor de bus ràpid Girona-Salt es traduirà en diferents millores a les tres línies que hi circulen assíduament (les L3, L4 i L9). Perquè les freqüències de pas s'incrementaran fins a un 40%. Sobretot, aquest augment es donarà en el cas de l'L9 (que en comptes de passar cada hora, ho farà cada quart). Les altres dues reduiran un i tres minuts les freqüències de parada actuals (els busos de l'L3 passaran cada nou minuts i els de l'L4 ho faran cada dotze).
A més, la línia L4 també sumarà noves parades. Perquè el seu recorregut s'estendrà fins al polígon industrial Torre Mirona de Salt.
La Generalitat estima que, amb el nou corredor, els viatgers s'estalviaran de mitjana sis minuts de viatge (en comparació amb els trajectes actuals). A més, es calcula que les diferents millores permetran sumar entre 200.000 i 400.000 passatgers nous en el conjunt de les tres línies, i fer que anualment n'arribin a sumar fins a 3 milions (actualment, en transporten 2,6).
El corredor de bus ràpid Girona-Salt no tan sols donarà servei a aquestes línies urbanes. Perquè pel carril segregat també hi circularan els autobusos que enllacen Girona amb Caldes de Malavella, Olot, Amer i Arbúcies. Sumant-les totes, pel nou BRCat hi circularà un autobús cada tres minuts i mig.
La consellera de Territori, Ester Capella, ha destacat que els carrils de bus ràpid suposaran "una millora integral de l'eix metropolità entre Salt i Girona" i ajudaran a impulsar "la mobilitat sostenible". Ja sigui en autobús, en bicicleta -amb els nous carrils- o bé a peu.
"El transport públic és una de les eines que tenim per lluitar contra el canvi climàtic; amb aquestes obres, aconseguim més fiabilitat, un transport més eficient i de més qualitat", ha afirmat la consellera. Ester Capella també ha recordat que, precisament, la millora de les connexions amb l'hospital Santa Caterina (a tocar del futur Campus de Salut) i la nova parada a Torre Mirona "donen resposta a les demandes" que li havien fet arribar tant l'alcalde de Girona com el de Salt, Lluc Salellas i Jordi Viñas.
Per últim, Capella també ha volgut posar en relleu que les obres del BRCat també permeten "intervenir i millorar l'entorn urbà". "Per tant, en definitiva, relliguem, recosim i millorem l'eficàcia del transport públic; cosa que ens permetrà reduir temps de trajecte, incrementar freqüències i guanyar nous usuaris", ha conclòs la consellera de Territori.