El Festival Internacional de Circ Elefant d'Or de Girona va néixer l'any 2012 amb la voluntat de presentar cada any diferents atraccions mai vistes en els circs europeus.
En la dotzena edició es comptarà amb més de 80 artistes que competiran davant d'un jurat internacional format per importants directors i experts en circ vinguts de tot el món.
Les dues semifinals – espectacles Blau i Vermell – i la final – espectacle d'Or – es realitzaran en 16 representacions sota la Gran Carpa amb capacitat per a 2.300 espectadors, plantada al Camp de Mart de La Devesa, a Girona, al costat del Palau de Fires.
D'aquest total, 12 estan dedicades al públic en general, mentre que quatre d'elles es guarden per visites escolars que es realitzen els matins i que ja estan exhaurides. De moment, de les 36.800 entrades hi ha un total de 24.000 de venudes.
Segons El director del festival, Genís Matabosch, es tracta d'una tendència similars a la dels darrers anys, en els quals la gent compra cada vegada més "a l'últim minut". Per exemple, en una edició passada, assegura que es van vendre 2.000 entrades en només un dia, "un fet que no havia passat mai".
Segons el director del certamen, les xifres d'espectadors reafirmen la bona salut del sector que congrega – en el seu cas – uns 30.000 espectadors pel festival, sumats als 18.000 del circ de Nadal i els 12.000 de les nits de circ, en total al voltant d'uns 60.000. "L'Elefant d'Or s'ha convertit en una plataforma de llançament, un aparador de primícies i novetats que porta cada vegada més directors a Girona i representa un clar abans i després pels artistes que hi participen", assenyala Matabosch.
Per això el director recorda que hi ha "escassos esdeveniments" d'aquest tipus a tot el món i que, en el cas d'Europa es poden trobar propostes similars a Budapest, Latina o Montecarlo. "Portem 11 edicions a l'esquena en les quals hem portat més de 850 artistes que han presentat prop de 260 atraccions", assegura, "és un fenomen global i cal reivindicar que tingui la mateixa consideració social que el teatre, la dansa o la música".
De fet, Matabosch va més enllà i sosté que es tracta d'una proposta d'allò més democràtica, que no entén de "religions o idiomes". Això sí, subratlla que cal que es faci amb uns paràmetres de "qualitat i excel·lència". Pel que fa al preu de les entrades, insisteix que sempre s'ha mantingut d'allò més "assequible", un fet que és possible gràcies a dos factors: perquè venen moltes persones, i perquè hi ha un seguit d'institucions que li donen la mà, com l'Ajuntament de Girona, la Diputació de Girona, la Generalitat, així com una colla d'empreses que fan de mecenes.
En la programació d'enguany destaquen nombroses atraccions grupals, col·lectius d'artistes arribats de Xina (malabaristes amb barrets, malabaristes de gerros gegants o manipuladors de tridents), Xile (trapezistes volants en la primera participació d'un trapezi triple en un festival de circ) i Yakutia (acròbates als màstils oscil·lants).
Al seu costat s'hi mostraran diferents disciplines circenses: comicitat, malabars, il·lusionisme, acrobàcia al terra (mà a mà, icaris i volteig), equilibris (verticalisme, perxa, patinatge o bicicleta acrobàtica) i d'altres modalitats d'acrobàcia aèria (cintes, cercle, anelles i teles aèries). A més, el festival presenta disciplines noves al certamen com els malabars amb gerros gegants o acrobàcia en màstils oscil·lants. A més, en el cas dels malabars amb gerros i el trapezi triple, es buscarà batre rècords mundials.
Pel que fa als artistes, provenen d'una llarga llista de països com és el cas de Rússia, Vietnam, Ucraïna, Bielorússia, la Xina, Perú, Argentina, Xile, Kazakhstan, Argentina, Estats Units o Mèxic, entre altres. També hi haurà una petita representació de talent local de la mà de Ramó & Alegria, que oferiran màgia còmica.
Preguntat per la participació d'artistes russos i ucraïnesos, tot i la situació de Guerra, Matabosch ha reconegut que hi ha festivals europeus on hi ha certs vetos, una via en la que assegura, "no hi està gens d'acord". "El circ promou la cultura de la pau, és un lloc d'entesa i per això no em sembla bé que el polititzi la cultura, tenim una mirada més àmplia que això", insisteix, "tenim una pàtria comunica que estimem".