Una instrucció aprovada pel Departament de Salut té l'objectiu de preservar els drets lingüístics de la ciutadania als centres sanitaris públics catalans.
El text recull que els ciutadans tenen dret a ser atesos en la llengua oficial que escullin, i que les entitats proveïdores de serveis sanitaris del SISCAT (Sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya) i els seus professionals han de "garantir sempre" l'ús lingüístic que salvaguardi millor la seva salut.
La instrucció també assenyala que correspon a l'administració facilitar els mitjans i les condicions adequades per capacitar el personal que temporalment no disposi dels coneixements lingüístics necessaris per atendre els usuaris en la llengua oficial que triïn. I alhora indica que les entitats proveïdores, i en darrer terme el Departament de Salut, hauran de fer un seguiment de l'aplicació d'aquestes directrius, i que n'avaluaran cada any el compliment.
El pla preveu un diagnòstic de la situació lingüística del centre, els objectius a assolir, així com també la formació lingüística necessària pel personal del centre i mesures per fomentar l'ús del català. També recollirà mesures de seguiment del pla, així com un sistema de gestió de les queixes en matèria lingüística i de les accions correctores adoptades.
El Departament de Salut contractarà 12 professionals per acompanyar els centres a desplegar i complir la instrucció.
Tot plegat respon al convenciment del Departament que la bona comunicació i la capacitat d'entendre i d'establir una connexió completa i empàtica amb la ciutadania és un component "fonamental" de l'atenció sanitària i una de les garanties de la seva qualitat.
També és un element determinant de la seguretat dels pacients. A més, afegeix Salut, garantir una atenció prestada en la llengua dels pacients s'associa de manera directa a promoure les condicions requerides per millorar els indicadors de salut.